T. ble født i Saudasjøen, der faren drev et lite gårdsbruk. Han gikk i malerlære i 3 år og arbeidet noen år som håndverker. T. kom sent i gang som kunstner, men fikk etter hvert en solid utdannelse. På Tegneskolen slapp han forbi elementærklassen takket være en skissebok han framla. En tid delte han atelier med Nikolai Astrup og A. C. Svarstad. Han kopierte rosemaling og annen bondekunst for Kunstindustrimuseet i Kristiania og underviste en tid i rosemaling på en håndverksskole. T.s tidligste arbeider er bundet til den naturalistiske tradisjon fra 1880-årene. I Sild og poteter (1941, Stavanger Faste Galleri) representerer han naturalismens syn på motivets underordnede betydning. T. var først og fremst landskapsmaler, men særlig i yngre år også figurmaler og en habil portrettmaler med evne til inngående karakteristikk av modellene. Som eksempel på hans portrettkunst nevnes ofte Portrett av far (1896) og En fattiggutt (1912). Landskapsmotivene hentet han fra de forskjellige steder hvor han bodde. Samtidens kritikk roste hans store bilde Vinternatt i Lofoten, som enkelte fant monumentalt. Blant hans malerier fra Setesdal kan nevnes Årestue i Årestue i Setesdal (1946, Stavanger Faste Galleri). Ellers går Rogalandsnaturen igjen i hans kunst. Mange av T.s bilder har motiv fra hjembygden Sauda, hvor han kjøpte seg hus i 1929. T. hadde en stor forkjærlighet for stemningsfulle motiver som høyfjell, klare fjellvann og fargerik vegetasjon i vekslende lys til forskjellige årstider. Han var opptatt av lyset som stemningsskapende element, som i Gulnende bjørk ved et fjellvann (1947).
Etter hvert ble T.s penselføring noe friere og fargene mer klare og lyse. I Rekonvalesent (1930), med sin rike koloritt, og I peiskråi kan en viss påvirkning fra impresjonismen spores. Joachim Skovgaard betydde mye for T. som lærer og det var antagelig han som fikk T. til å male altertavler. Men T. har også hentet inspirasjon fra gamle, naive alterbilder som han har sett på sine reiser i dalene for å studere folkekunst.