B. debuterte i Fredrikstad 1928 og viste på Høstutstillingen 1931 to tegninger, bl.a. et portrett av faren. Neste år utstilte han der to litografier, så igjen tegninger 1933–35, et tresnitt i 1936, akvareller 1947–48 og forstudier til sine dekorasjoner i Borge kirke 1949. Dermed hadde han markert de områder der han kom til å gjøre sin vesentligste innsats. Han har imidlertid også malt en del i olje, særlig i senere år.
Som tegner viste B. tidlig sitt eget ansikt. Han fikk i sin ungdom sterke impulser fra dansk tegnekunst, skildringen av det danske landskap med den lave horisont og terrengets enkle linjer kalte på noe beslektet i hans egen naturopplevelse. Han ble en fin og intim tolker av Østfold-naturen, særlig det lave land ute på Øra, onnearbeidet på de flate jordene omkring Fredrikstad, båtene langs kaiene ved Glomma. Han laget også en rekke troverdige arbeidsskildringer og figurstudier. I sine landskaper reduserer han naturen til dens grunnelementer, en strandlinje i myk bue, lave skjær som nesten går i ett med kimmingen, en båt ved en brygge, noen forblåste gresstrå. I Nasjonalgalleriet, Oslo er han representert med flere slike blad, dessuten med motiver fra bondelandet som Høykjøring og Vårvind (1940), tre gatebilder fra Paris (1948) og to akvareller. Regnskyer (1944) har et mer ekspressivt drag enn det som ellers er vanlig hos ham; like før krigen prøvde han seg også med ornamentalt-ekspressive ting. Hans litografier har gjerne lignende motiver som strandstudiene, mens han i tresnittene, Kveld i Telemark, 1941, og Murerhåndlanger, med god virkning behandler folkelige figurmotiver. Som illustratør viser han mindre særpreg.
Hans hovedverk som kirkekunstner er utsmykningen av Borge kirke, fullført 1950. B. var 1935–40 og 1945–73 kunstanmelder i Fredriksstad Blad.