Liv og virksomhet

K. har en solid kunstnerisk utdannelse. Blant hennes lærere var det særlig Leon Aurdal som fikk stor betydning for hennes utvikling som kunstner. Hun debuterte på Høstutstillingen allerede i 1921, og hadde sin første separatutstilling i Drammen i 1926. K. har arbeidet i mange teknikker, først og fremst med oljemaleri, men også glassmosaikk, gouache, tegning og litografi. K. har malt landskaper, portretter og figurbilder, men hennes viktigste motiv har vært interiører. Landskapsmotivene viser inntrykk fra hennes mange reiser, men det norske landskap syns å stå hennes hjerte nærmest. Interiørene er ofte norske bondestuer eller kjøkken med en enkel oppstilling av bord, stol og andre gjenstander, gjerne mot et vindu. Hun har også malt mange kirkeinteriører. Her følger hun i Harriet Backers fotspor, men gir motivene sin personlige tolkning. K. deler sin manns interesse for teater, og har malt flere skuespillerportretter. I slutten av 40-årene tilegnet hun seg gjennom kontakt med Leon Aurdal, Georg Jacobsens komposisjonssystem. Hun søkte deretter en mer bevisst konstruktiv oppbygning av billedflaten for å oppnå større sammenheng og fasthet og mer dekorativ virkning. Fargebruken kan være dels naturalistisk, dels impresjonistisk, og kan ha en tendens til å falle fra hverandre i lokalfarger. Særlig i de større bildene kan fargen virke noe tørr og tett. I sine beste arbeider når hun fine og ekte maleriske resultater, som i Kjøkkeninteriør (1955). Her er det lys, luft og romfølelse, formidlet både gjennom fargene og gjennom formenes forhold til hverandre. I landskapene brukes ofte trær til å stramme opp komposisjonen. De fungerer også som ornamentale, dekorative elementer, f.eks. Vår i Frognerparken (1957) og Klosteret i St. Paul, Provence (1952). Både i landskaper og interiører utviklet hun etter hvert en lettere og friere, mer impresjonistisk form. I gouachene, men spesielt i glassmosaikkbildene, er fargeholdningen en annen enn i maleriene. Her betones det dekorative i sterke farger. Hennes kunstneriske evner og engasjement har også gitt seg utslag i litterære arbeider, som hørespill, reisebrev til Dagbladet og en biografi om skuespillerinnen Aase Bye.

Familierelasjoner

Datter av

  • Annette Marie Hægstad
  • Axel K. Krefting

Gift med

  • 1929 med Anton Johan Rønneberg, dramaturg, teaterkritiker

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania aftenskole 1914–16, dagskole 1916–18, aftenskole 1918–19, under Olaf Willums 1924–26; Statens Kunstakademi, Kristiania under Chr. Krohg og Halfdan Strøm 1918–21; elev av Leon Aurdal før og under 2. verdenskrig.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1925–26; Unge Kunstneres Samfunn stipend; Statens kunstnerstipend 1935 og -53; Statens stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1979; Studiereiser til Dresden 1922; Frankrike 1927, -31, 1936–39; Italia 1928, -35, -62; Spania 1954; flere reiser til Hellas.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Oslo Bildende Kunstnere, styremedlem i flere perioder; medlem Bildende Kunstnerinners Forening, formann 1946–65; medlem Landsforeningen Norske Malere og Unge Kunstneres Samfunn; medlem representantskapet i Oslo Kunstforening i flere år.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurranse om kunst i sykehusene 1963 (Blå gardin og grønn undulat, litografi); 3. premie i konkurranse om kunstneriske julekort 1949.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kalkbrudd (1936), Det Kgl. Slott, Oslo
  • Kranselag på Stortingstilbygget (1955?), Stortinget, Oslo
  • Det forjettede land (glassmosaikk, 1973), Askertun
  • Fra skyggen ut i lyset (1968), Ragna Ringdals hjem, Oslo
  • Pietá (1969–70), Ullern kapell, bildet er bestemt for den nye kirken for Skøyen Vest. Portretter i Det norske teatret, Oslo (Mally Haaland, 1927)
  • ABC-Teatret, Oslo (Ella Hval som Feriekolonigutten, 1932)
  • Nationaltheatret, Oslo (Tore Segelcke som Nora, 1936 og Anton Rønneberg, 1975)
  • Teatermuseum i Oslo (Tore Segelcke som Nora, 1936 og J. P. Bull, 1955)
  • Televerkets festtelegram LX 14 (Interiør fra Fiskum gamle kirke)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Tromsø Kunstforening Faste Galleri
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Ålesund, Fredrikstad, Kristiansund, Sandnes og Flekkefjord kunstforeninger

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Drammens Kunstforening, 1926
  • Drammens Kunstforening, 1940
  • Drammens Kunstforening, 1966
  • Oslo Kunstforening, 1927
  • Trondheim Kunstforening, 1930
  • Trondheim Kunstforening, 1936
  • Trondheim Kunstforening, 1958
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1932
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1940
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1951
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1957
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1968
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
  • Bergens Kunstforening, 1958

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1921
  • Høstutstillingen, 1923-1927
  • Høstutstillingen, 1930-1931
  • Høstutstillingen, 1933
  • Høstutstillingen, 1935
  • Høstutstillingen, 1937-1938
  • Høstutstillingen, 1945-1948
  • Høstutstillingen, 1952-1956
  • Høstutstillingen, 1961-1962
  • Sørlandsutstilling, 1969-1971
  • Sørlandsutstilling, 1973-1978
  • Landsutstilling Trondheim, 1930
  • Secession Norwegische Kunst, Wien, 1931
  • Bildende kunstnerinners utstilling, Blomqvists Kunsthandel Oslo, 1932
  • Riga, 1934
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • Jub.utstilling, Bergens Kunstforening, 1938
  • Utstilling av kvinnelige kunstnere, Norske Kvinners Nasjonalråd og International Council of Women, New York, 1939
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Vårutstilling Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
  • Kunstnerportretter, Oslo Kunstforening, 1946
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Nordiska konstnärinnor, Stockholm, 1948
  • Julekortkonkurranse, premierte utkast, Kunstnerforbundet, Oslo, 1949

Ikke Angitt

  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utstilling, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969

Portretter

  • Byste i gips utført av Gunnar Janson gjengitt i strektegning i Tidens Tegn 5.10.1921

Eget forfatterskap

  • Reisebrev med egne ill. i Dagbladet, 04.06.1954
  • Reisebrev med egne ill. i Dagbladet, 22.06.1954
  • Reisebrev med egne ill. i Dagbladet, 13.02.1957
  • Reisebrev med egne ill. i Dagbladet, 12.07.1958
  • Reisebrev med egne ill. i Dagbladet, 18.04.1962
  • 3 hørespill, oppført i Radioteatret, Norsk rikskringkasting og utgitt som stensiltrykk: Blått lys, Oslo, 1957
  • En klar dag, Oslo, 1960
  • Sand og spindelvev, Oslo, 1962
  • biografien Skuespillerinnen Aase Bye, Oslo, 1963

Litteratur

  • Samleren, København, 1927, s. 104s. 84s. 182
  • Under Dusken, Trondheim våren 1930 s. 84, våren, 1936, s. 53
  • Ord och bildt, Stockholm, 1945, s. 173 (ill.)
  • Gran, H., Revold, R., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 88, pl. 115
  • Foreningen til norske Fortidsminnesmerkers Bevarings Aarsberetning, 1947-1948, s. 143 (ill.)
  • Julehelg, 1948, s. 34 (ill.)
  • Kunsten idag, 1948, hefte 7, s. 34–35
  • Refsum,T., Gudbrandsdalen og malerne, Oslo, 1948, s. 147
  • Rønneberg, A ., Nationaltheatret gjennom femti år, Oslo, 1949, , s. 440 (ill.)
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, s. 38, 63 (ill.), 257
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 198
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 141 (ill.)
  • Østvedt, E., Skiens historie, (Skien, 1959, bd. 3, s. 381 (ill.)
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register s. 287
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo, Oslo, 1969, s. 17, 45
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 98, 216
  • Ytreberg, N.A., Tromsø bys historie, Tromsø, 1971, bd. 3, register s. 783
  • Rønneberg, A., Nationaltheatret 1949–1974, Oslo, 1974, s. 23 (ill.)
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des E. Bénézit: DictiPeintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 6, s. 311
  • Hvem er hvem?, Oslo, 1979, s. 360
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 282
  • Aviser: Verdens Gang, 07.06.1919
  • Tidens Tegn, 23.10.1920
  • Dagbladet, 04.10.1921
  • Johnsen, B.Moss, i Morgenposten, 21.04.1922-08.04.1922
  • Morgenbladet, 16.01.1927
  • Thiis, H., i Nationen, 21.11.1927
  • Haug, K., i Aftenposten, 06.10.1932
  • Johnsen, B.Moss, i Morgenposten, 11.10.1932
  • Oslo Illustrerte, 12.10.1932, (ill.)
  • Tidens Tegnt, 13.10.1932
  • Dagbladet, 08.01.1940, (ill.)
  • Wiloch, S., i Aftenposten, 12.01.1940, (aftennr.)
  • Nationen, 18.01.1940
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 07.02.1951
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 12.02.1951
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 18.09.1957
  • Johnsen, B.Moss, i Morgenposten, 24.09.1957
  • Morgenavisen, 21.03.1958, (ill.)
  • Jørgensen, R., i Bergens Tidende, 27.03.1958, (ill.)
  • Adresseavisen, 19.05.1958, (ill.)
  • Refsum, J., i Arbeider-Avisa, 19.05.1958
  • Berg, S.B., i Stavanger Aftenblad, 18.02.1961
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 18.02.1961
  • Alsvik, H., i Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 12.11.1966
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 01.06.1974
  • Dahr, E.B., i Aftenposten, 20.09.1980

Arkivalia

  • Håndskriftsamlingen Universitetsbiblioteket