Store norske leksikon

Ruth Arnestad Lødrup

  • designer
  • tekstilkunstner

Liv og virksomhet

L. tilhørte den generasjon brukskunstnere som tegnet utkast til gjenstander i flere forskjellige materialer. Tidlig i 1930-årene var hun en tid ved Egersunds Fayancefabrik, hvor hun bl.a. tegnet husholdningskrukker, kirkelysestaker og tallerkener i et strengt funksjonalistisk formspråk. For Hadeland glassverk tegnet hun i 1933 en tobakkskrukke med en raffinert nonfigurativ dekor (Kunstindustrimuseet i Oslo). I 30-årene tegnet hun også flere bokbind. Hennes viktigste innsats var som tekstilkunstner. Hun har tegnet og utført kirketekstiler til utallige kirker, deriblant messehakel til Trondheim domkirke, bispekåpe til Hålogaland bispedømme (1930) og hele det tekstile utstyr til Kong Haakons kirke, København (1958).

Familierelasjoner

Datter av

  • Lars Hansteen Arnestad
  • Jenny Karen Maria Nørbech-Olsen

Gift med

  • Oslo, 1933 med Per Lødrup

Utdannelse

Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1919; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania under bl.a. Jakob Prytz 1921–24, 1926–30; Nini Stoltenbergs vevskole 1924.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studieopphold København 1925; studiereise Stockholm 1929.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i tekstiltegning Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1932–63, overlærer 1963–65.

Priser, premier og utmerkelser

Premiert i Norsk Brukskunstnerlags konkurranse, glassgruppen 1932; bronsemedalje håndverksutstilling Berlin 1938.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Paramenter til en rekke kirker, bl.a.: Messehakel, Moss kirke (1929), Uranienborg kirke, Oslo (1929 og 1931), Domkirken i Trondheim (1939)
  • Bispekåpe, Hålogaland bispedømme (1930)
  • Messehakel, Sjømannskirken i London (1931), Domkirken i Bergen (1934), Fagerborg kirke, Oslo (1936), Lillestrøm kirke (1949)
  • Paramenter og gulvtepper, Kong Haakons kirke, København (1958)
  • Antependium, Hoff kirke, Toten (1959)
  • Prekestolklede, Ål kirke (1959)
  • Messehakel, Rakkestad kirke (1962), Grorud kirke (1964), Egersund kirke (1965), Vardø kirke (1968), Brønnøysund kirke (1979)
  • Gulvtepper Festgalleriet og gardiner Formannskapssalen, Rådhuset i Oslo (1950)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Konkurranseutkast til paramentene til Nidaros domkirke, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1929
  • Moderne brukskunst, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1932
  • Kirkekunstutstilling, Denver, Colorado, 1932
  • Nye norske bokbind, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1933
  • Norsk bokkunst, bokbind, boktrykk, Nationalmuseum, Stockholm, 1934
  • Fredrikstad Kunstforening, 1935
  • Verdensutstillingen i Paris, 1937
  • Håndverksutstilling, Berlin, 1938

Separatutstillinger

  • Gall. Galtung, Oslo, 1979

Eget forfatterskap

  • Tekstiler fra Lom kirke, Brukskunst, Oslo, 1932, julenr. s. 149–50

Litteratur

  • Nationen, 06.05.1930
  • Tidens Tegn, 08.05.1930
  • Nationen, 23.07.1930
  • Brukskunst, Oslo, 1932, julenr. s. 166 (ill.)
  • Brukskunst, Oslo, 02.1933, s. 25
  • Vreim, H., Norwegian Decorative Art To-day, Oslo, 1937, s. 27, 29 (ill.)
  • Just, C., Rådhuset i Oslo, Oslo, 1952, s. 244
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 116

Arkivalia

  • Skissebøker og klippbøker, Kunstindustrimuseet i Oslo