Liv og virksomhet

Fra 1948 har M. drevet slektsgården Auflem i Olden i et vekselbruk av tungt gårdsarbeid og virksomhet med pensel og palett. Han deltok på Vestlandsutstillingen fra 1957 og på Høstutstillingen fra 1959, men først i 1969 stilte han ut separat. M.s formspråk er abstrakt, i perioder rent nonfigurativt, men hele tiden inspirert av naturopplevelser fra utsynet over fjorden og fjellene i Nordfjord. Hans tidlige bilder var tunge og mørke i fargen med mye sort, og motivene hadde utgangspunkt i fjell, klipper og stein, som Fjellside (Høstutstillingen 1959). Bildene i Oslo Kunstforening i 1969 viste en lysere og friskere koloritt med en stor variasjon av figurasjoner, ofte med et mylder av symbolbærende tegn over billedflaten. Flere arbeider var collager, bygd opp av tykke lag papir og siden overmalt. Titler som Snøras, Stormkast, Sol på stranden, Jonsoknatt indikerer bakgrunnen for naturopplevelsene. Billedstruktur, komposisjon og pastose penselstrøk er imidlertid underordnet fargen både som billedbyggende og som ekspressivt uttrykksmiddel. Fra midten av 70-årene har en rekke bilder enhetlige fargeklanger av blått, gult, rosa og grønt. Som motvekt mot inntrykkene fra den overveldende naturen, søker M. også motiver i naturformenes mikrokosmos, som Steinens liv, Fjellbris og Bre (alle fra 1974). Cobra-gruppens abstrakte ekspresjonisme har hatt stor betydning for H.s bilder, ved siden av innflytelsen fra fransk nonfigurativt maleri. Hans samlede produksjon fram til 1982 viser også impulser fra norske samtidige malere som Knut Rumohr, Arne Stømne og Jakob Weidemann.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Emil Alfred Muri
  • Milda Elina Aletta Auflem

Gift med

  • Helga Brøchner Christiansen

Bosatt (pr 1982-1986)

Olden i Nordfjord.

Utdannelse

Bjarne Engebrets malerskole, Oslo kort tid 1945; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Karl Høgberg 1945; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein 1946–47.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn arbeidsstipend 1957; Lorch-Schives legat 1959; Sogn og Fjordane fylkes kunstnerstipend 1964; Statens 3-årige arbeidsstipend 1965; Statens garantiinntekt fra 1977; Studiereiser i Skandinavia og Mellom-Europa fra 1960.

Stillinger, medlemskap og verv

Kunstnerisk konsulent Sentralsykehuset Sogn og Fjordane, Førde fra 1979; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn 1956–75; medlem Landsforeningen Norske Malere; Bildende Kunstnere Møre og Romsdal; Biletkunstnarane i Sogn og Fjordane, formann i utsmykkingsutvalget 1980–82; jurymedlem Vestlandsutstillingen fra 1981.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Sentralsykehuset Sogn og Fjordane
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole
  • Stryn Kunstlag
  • Aalesunds Kunstforening

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1969
  • Stavanger Kunstforening, 1969
  • Sandane Kunstlag, 1970
  • Bergens Kunstforening, 1974
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1976
  • Gall. Landsforeningen Norske Malere, Oslo, 1979
  • Aalesunds Kunstforening, 1982

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1959
  • Høstutstillingen, 1961-1963
  • Høstutstillingen, 1965
  • Vestlandsutstillingen, 1957-1964
  • Vestlandsutstillingen, 1966
  • Vestlandsutstillingen, 1978
  • Vestlandsutstillingen, 1980-1981
  • Norsk utstilling, Vancouver, Canada, 1962
  • Norsk utstilling, Hannover, Vest-Tyskland, 1964
  • Abstrakt - nonfigurativt, Riksgalleriets vandreutstilling, 1970
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1974
  • Visuelt, Bergens Kunstforening, 1974
  • Gall. F 15, Moss, 1977
  • Sverige, 1977
  • Landsforeningen Norske Malere utstilling, Sverige, 1979
  • Aberdeen Art Galleri, Skottland

Gruppeutstillinger

  • Landsforeningen Norske Malere, Trondheim Kunstforening, 1979

Litteratur

  • Malmanger, M., i Norsk kunst i dag, Oslo, 1967, s. 22–23, 24 (ill.)
  • Morgenbladet, 25.09.1969
  • Aftenposten, 25.09.1969, (ill.)
  • Morgenposten, 26.09.1969, (ill.)
  • Sunnmørsposten, 27.09.1969, (ill.)
  • Eggum, A., i Dagbladet, 01.10.1969
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 07.10.1969
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 11.10.1969
  • Bergens Tidende, 14.10.1969
  • Vårt Land, 16.10.1969
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 21.10.1969, (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 115, 229
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 122
  • Bergens Tidende, 14.03.1974, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 14.03.1974, (ill.)
  • Morgenavisen, 15.03.1974, (ill.)
  • Bergens Tidende, 23.03.1974, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 121
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 26.08.1976
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 02.09.1976
  • Fjordingen, 03.09.1976, (ill.)
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 10.09.1976
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 54
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 182
  • Fuhr, B., i A-magasinet, 26.08.1978, (ill.)
  • Muri, R., i Bergens Tidende, 28.11.1980
  • Fjordingen, 02.02.1981, (ill.)
  • Sunnmørsposten, 19.02.1982, (ill.)
  • Rustøy, M., i Sunnmørsposten, 20.02.1982, (ill.)
  • Stette, H., i Sunnmørsposten, 24.02.1982