K. debuterte på Høstutstillingen i 1937 med Selvportrett (tegning, 1936). Men det var først med separatutstillingen i Galleri Per, Oslo i 1946 at han fikk sitt virkelige gjennombrudd. Her viste K. tresnitt, hovedsakelig i sort og hvitt, men med enkelte innslag av pålagte pastellfarger. Et av hans arbeider fra denne perioden, Figur med flaske. Drømmepiken (1945, Nasjonalgalleriet, Oslo), viser i likhet med mange av hans senere bilder en sterk påvirkning fra Edvard Munch. K. ønsker i sine tresnitt å gi et så spontant uttrykk som mulig for sine følelser og opplevelser. Motivkretsen omfatter bl.a. død, tilintetgjørelse, ekstase og ensomhet. Han eksperimenterer med formspråk, og han utnytter spillet mellom sort og hvitt og mellom trykksverte og farger der hvor pastellstift er anvendt. K. har også utført en rekke malerier som i motivvalg, form og teknikk er nær beslektet med tresnittene.