Liv og virksomhet

K. var assistent for Per Krohg under utsmykkingen av Sjømannsskolen i Oslo i 1922. Han har senere markert seg som den mest utpregede av våre glassmalere, bl.a. fordi han konsekvent har utarbeidet sine glassmalerier fra tegning til fullførelse. K.s form er sterkt bundet i middelalderens forbilder, men samtidig tilhørte han den gruppe av norske glassmalere som ble påvirket av Oluf Wold-Tornes dekorasjonsarbeider. Vinduene i Ljan kirke (ferdige 1931) viser særlig K.s evne til å utnytte glassmaleriets uttrykksmuligheter. Han har levert mural- og glassmalerier til ca. 30 kirker, bl.a. til kirkene på Høvik og Kolbotn og Den norske kirke i Rouen.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania ca. 1920–22; Emanuel Vigelands akademi for glassmaleri 1920–22; Statens Kunstakademi, Kristiania 1922; elev av Othon Friesz i Paris 1923.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Houens legat tre ganger fra 1922; Bosatt i Paris 1923–28 og i Danmark fra 1956.

Stillinger, medlemskap og verv

K. drev privat malerskole i Oslo i 15 år; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i konkurransen om glassmaleriene til Trefoldighetskirken, Oslo.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Glassmalerier, Ljan kirke, Oslo (1931)
  • Altermaleri, Strømmen kirke, Romerike (1931)
  • Mural- og glassmalerier, Høvik kirke, Bærum, Kolbotn kirke, Akershus og Den norske kirke i Rouen m.fl.

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1924
  • Høstutstillingen, 1927
  • Høstutstillingen, 1930

Litteratur

  • Aftenposten, 20.11.1931
  • Hadeland, Oslo, 1932, bd. 1, s. 281
  • Kunst og Kultur, 1933, s. 201 (ill.), 235–36, 238 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 139, 147 (ill.)
  • Aftenposten, 03.12.1970
  • Bonytt, 1970, nr. 91 s. 116