Liv og virksomhet

I begynnelsen av 1920-årene var G. tydelig påvirket av den franske kubismen. Hans form ble siden en bred, lett stilisert naturalisme. I 1933 fant han sin endelige motivkrets på Røros. Han var inspirert av Falkbergets skildringer fra gruvebyen, og den dystre historiske bakgrunn gjorde fargeskalaen i bildene hans mørke og tunge de første årene. Han bosatte seg ikke på Røros, men gjennom nesten 50 år, vår og høst, levde han seg inn i byens og landskapets utvikling og formidlet grunntonene i de gamle hus, fargespillet i slagghaugene, vidda og himmelen. Med robuste, klare og fargeglade farger og tykke, kraftige strøk gav han en utadvendt og pittoresk oppfatning av motivet uten strenge intellektuelle krav til komposisjonelle problemer. Under krigen begynte G. å male akvareller, og fargene ble lysere og heftigere, også i oljemaleriet. I 1950-årene var enkelte arbeider preget av mer dempete fargeklanger, og fra 1962 viste han fornyelse i en strengere formell behandling av motivene. En ny fargeskala med kraftige kontraster mellom blått og gult brakte mer sollys inn i hans lerreter. Strøkene ble lettere og malingen tynnere. Om somrene hentet G. sine motiver fra andre strøk av Norge, som Telemark, Valdres, Gudbrandsdalen med Jotunheimen, Nord-Norge, samt fra sine reiser til Italia. G.s tresnitt er stramme og enkle og bygd opp av kontrastene mellom sorte og hvite flater hvor det sorte dominerer.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Halfdan Gleditsch, direktør
  • Jenny Kjerulf

Gift med

  • Anne Helene Nerby

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm under Oscar Björck, Olle Hjortzberg og Gottfrid Kallstenius 1912–15; Othon Friesz og Araujo i Paris 1920–21.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3% fondets stipend 1950; Statens kunstnerstipend 1951; Oslo Kunstforening jubileumsstipend 1960; Statens ett-årige arbeidsstipend 1966; Statens stipend for eldre fortjente kunstnere fra 1975; Studieopphold i Paris og reise til Italia 1920–21; Studiereiser til Firenze 1964, Italia og Roma 1966 og Venezia 1968.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Oslo Bildende Kunstnere; Foreningen Norske Grafikere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • (maleri) i Graningeverken og Långsele skole, Sollefte i Sverige
  • Røros Sparebank 1959
  • Drammen Faste Galleri
  • Fredrikstad Faste Galleri
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Riksgalleriet
  • Røros Kunstlag
  • Stavanger Faste Galleri
  • Norges Bank
  • Norsk kulturråd

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1919
  • Høstutstillingen, Oslo, 1928-1938
  • Høstutstillingen, Oslo, 1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945-1946
  • Høstutstillingen, Oslo, 1948
  • Høstutstillingen, Oslo, 1951-1953
  • Høstutstillingen, Oslo, 1955-1956
  • Høstutstillingen, Oslo, 1958-1967
  • Høstutstillingen, Oslo, 1969-1975
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1928
  • Unge Kunstneres Samfunn, Kunstnernes Hus, Oslo, 1936
  • Internasjonal utstilling av svart og hvitt, Chicago, 1936
  • Verdensutstillingen, Paris, 1937
  • Nordisk Grafikkunion, Helsinki, 1937
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Oslo Kunstforening, 1947
  • Nordisk Grafik, Stockholm, 1948
  • Norsk Nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Grafika Norweska, Krakow, 1966
  • Nordisk Grafik, Stockholm, 1967
  • Grafikkutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1968

Separatutstillinger

  • Internasjonal Kunst, Oslo, 1917
  • Stockholm, 1932
  • Sundsvall, Sverige, 1934
  • Oslo Kunstforening, 1934
  • Trondheim Kunstforening, 1936
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1939
  • Gall. Per, Oslo, 1942
  • Gall. Per, Oslo, 1947
  • Gall. Per, Oslo, 1953
  • Gall. Per, Oslo, 1956
  • Gall. Per, Oslo, 1960
  • Gall. Per, Oslo, 1962
  • Gall. Per, Oslo, 1965
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1967
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1978
  • Røros Kunstlag, 1959
  • Skiens Kunstforening, 1964
  • Kunstforening i Bergen
  • Kunstforening i Drammen
  • Kunstforening i Fredrikstad
  • Kunstforening i Stavanger

Litteratur

  • Øverland, A., i Verdens Gang, 12.06.1919
  • Socialdemokraten, 22.10.1919
  • Morgenposten, 29.09.1921
  • Nationen, 20.09.1921
  • Morgenposten, 26.10.1922
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1962, bd. 5, s. 524
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, bd. 7, s. 870–71
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 200
  • Schiøll, Nic., Rolf Juell Gleditsch, Under Dusken, Oslo, 1936
  • Konstrevy, 1939, s. 226
  • Sinding Larsen, Kr., Norsk grafikk, Oslo, 1941
  • Svedfelt, T., En blick på norsk grafik, Ord och Bild, Stockholm, 1942
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 69
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 80
  • Refsum, Tor, Gudbrandsdalen og malerne, Oslo, 1948, s. 133 (ill.), s. 141
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, s. 22, 38, 73 (ill.), 253
  • Bonytt, 1950, hefte 5, s. XV
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 197
  • Svensk Konstnärlexikon, Malmö, 1953, s. 297
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 193
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 182
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 5, s. 176
  • Durban, A., i Morgenbladet, 23.10.1942
  • Dagbladet, 15.10.1946, (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 22.10.1946
  • Morgenposten, 29.11.1947
  • Morgenposten, 11.11.1953
  • Nationen, 11.11.1953
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 12.11.1953
  • Arbeiderbladet, 13.11.1953
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 20.11.1953
  • Aas, A. J., i Aftenposten, 27.10.1956
  • Thue, O., i Arbeiderbladet, 27.10.1956
  • Aftenposten, 12.10.1959
  • Revold, R., i Aftenposten, 23.11.1960
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 04.11.1960
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 08.11.1960
  • Durban, A., i Morgenposten, 07.11.1960
  • Ellingsen, S., i Vårt Land, 28.11.1962
  • Anker, P., i Arbeiderbladet, 29.11.1962
  • Telemark Arbeiderblad, 19.02.1964
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 10.03.1965
  • Durban, A, i Morgenposten, 11.03.1965
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 17.03.1965
  • Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 10.03.1967