Liv og virksomhet

Gi han ei framtid . 1977

Groven, Rolf/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

Vestlandsjente. 1977

Groven, Rolf/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

G. har en relativt liten produksjon, men han har gjort seg bemerket ved å ta opp kontroversielle politiske emner i sin kunst. Allerede ved debuten på Høstutstillingen i 1971 med maleriet Den sixtinske madonna i moderne versjon presenterte han sitt syn på aktuelle temaer. G. arbeider innenfor et tradisjonelt naturalistisk formspråk med tilknytting til den romantiske tendens i norsk kunst i 1960- og 70-åra. I flere av sine bilder benytter han seg av collage teknikk: I Stans dem fra 1974 og En demonutdrivelse fra 1978 limer han sammen avisoverskrifter, politiske slagord og utklipp fra ukeblader. Svært ofte maler G. egne varianter av kjente malerier. I Den sixtinske madonna i moderne versjon har han latt Rafaels madonna med barnet bli til en hjerteskjærende skildring av en vietnamesisk mor med sitt napalmrammede barn i armene. Vi gjenkjenner Tidemand og Gudes "Brudeferd i Hardanger" i maleriet Oljeferd i Hardanger fra 1977, men fjorden og landskapet er forurenset, og oljeselskapenes tankanlegg ligger på rad og rekke i sjøkanten. En annen uhyggelig fremtidsvisjon er Atomkraftgutten fra 1977. I forgrunnen sitter en liten gutt og bak ham ligger et dødt og forurenset vann sammen med et stort atomkraftverk. G. har brukt flere kjente politikere som modeller i sine bilder. Dette har ført til sterk kritikk. Et av de bildene som vakte mest oppsikt var hans innlegg i EF-striden, Norsk nyromantikk fra 1972. Det viser Trygve Bratteli og Kåre Willoch sittende på det norske flagg. I bakgrunnen sees et nedlagt småbruk og truende storindustri. I Vestlandsjente fra 1977 (Nasjonalgalleriet, Oslo) møter vi G. fra en mer romantisk side. Det er en stillferdig skildring av en ung jente som står og sløyer fisk i primitive omgivelser, langt fra moderne fiskeindustri. Mange av G.s bilder er reprodusert og solgt som plakater i store opplag. Atomkraftgutten, et av de mest populære, er også solgt av atomkraftmotstandere i Tyskland (Forbundsrepublikken). G.s sosiale og politiske engasjement kommer klart og utvetydig fram i hans kunst. Ved sin klare uttrykksform og store reproduksjonsopplag har han greid å nå ut til et meget stort publikum.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Groven Harald
  • Sylte Borghild

Gift med

  • 1975 med Isaksen Gro

Utdannelse

Norges Tekniske Høyskole arkitektlinjen, 1966–72.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

1 måneds arkitektstudier i Iran.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Unge Kunstneres Samfunn.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo med et maleri
  • Oslo kommunes kunstsamlinger

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1971
  • Høstutstillingen, Oslo, 1975
  • Høstutstillingen, Oslo, 1978
  • Ungt Norge, Södertälje konsthall og Norrköping museum, 1974

Litteratur

  • Arbeider-Avisa, 28.09.1971
  • S. Andersen, i Arbeiderbladet, 20.04.1978
  • J. Aano, i Vårt Land, 13.04.1978
  • Romsdals Budstikke, 04.04.1978
  • Morgenavisen, 13.01.1978
  • Romsdal Folkeblad, 12.07.1979
  • Dagbladet, 25.08.1979
  • Romsdal Folkeblad, 13.10.1979