Liv og virksomhet

B. debuterte allerede i 1913. I en større mønstring i 1918 viste han landskaper, portretter, stilleben og en del pasteller samt tresnitt. Koloritten var klar, men neddempet nesten til pastelltoner. Under det lange opphold i Paris sluttet B. seg til tidens nyklassisister med vekt på form og komposisjon, og hans fargeskala ble mørkstemt og dunkel. Han malte Paris-miljøet og stilleben, men først og fremst portretter, bl.a. Korsikanerinne og Piken fra dansesalongen (1919) og Dame med blå øyne (1920). Fra 1923 gikk B. inn i sin "grå periode", som i Halvakt (1923), og Min hustru (1928), med gråblå toner og en jevn fordeling av lyset. Fra 1950-årene benyttet han hele fargepaletten i rene farger og klare, enkle former, som i Pike i gul jakke (1950) og en halvkubistisk formgivning i Søstrene fra Røros, (1954). En rekke gouacher fra sommeren 1955 er umiddelbare farge-opplevelser fra Danmark, Rondane, Røros og Jomfruland. I Trondheim ble B. en meget benyttet portrettmaler. Katedralskolen har bl.a. 15 lektorportretter fra hans hånd. Han har dessuten malt altertavler, triptykon, til Soknedal kirke, Røyrvik kirke, Elvran kapell, Ila kirke i Trondheim og prekestol, døpefont og dekorasjoner til Hitterdal kapell ved Røros. Fra 1965 har B. undervist ved AOFs malerskole og samtidig drevet sin egen malerskole.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Anna Moe
  • Erik Bye

Gift med

  • Thora Francisca Josephine Clara Kriegel

Bosatt (pr 1982-1986)

Trondheim.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1914–15; Statens Kunstakademi, Oslo under Chr. Krohg og Halfdan Strøm 1915–17; Académie Colarossi i Paris 1919; Académie Moderne under Othon Friez 1920; Don Pedro Araujo, Paris 1920-23; studier hos Raoul Dufy, André Lhote og Georges Bissière.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Benneches legat 1928–31; Statens stipend 1942; Studieopphold i København 1918; Paris 1919–26; Berlin 1927–28; Reiser til Danmark; Tyskland; Nederland; Belgia; Ungarn; Frankrike.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Unge Kunstneres Samfunn; sekretær i Trondheim Kunstforening 1930 og intendant samme sted 1935; sekretær for Sommerutstilling Trondheim Kunstforening 1950.

Priser, premier og utmerkelser

Diplome d'honneur, Maison Alfort, Paris 1926.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Altertavle i Soknedal kirke (1933–34)
  • Altertavle i Ila kirke, Trondheim (sammen med Ola Teigen 1933–36)
  • Utsmykning av barneavd. Trondheim bibliotek (1938)
  • Altertavle i Røyrvik kirke (1938)
  • Altertavle i Elvran kapell, Lånke 1945
  • Prekestol, døpefont m.m. i Hitterdal kapell ved Røros 1960-årene
  • Rådhuset i Trondheim (portretter)
  • Katedralskolen (bl.a. 15 portretter)
  • Drammen Faste Galleri
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Skien Billedgalleri
  • Ålesund Kunstforening
  • Bodø Faste Galleri

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1920
  • Høstutstillingen, Oslo, 1922-1924
  • Høstutstillingen, Oslo, 1926
  • Høstutstillingen, Oslo, 1928
  • Høstutstillingen, Oslo, 1931-1940
  • De unges utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1917
  • Salon d'Automne, Paris, 1921
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1923
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1925
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1923
  • Drammen Kunstforening, 1925
  • Drammen Kunstforening, 1928
  • Maison Alfort, Paris, 1926
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Den norske utstilling, Riga, 1934
  • Verdensutstillingen, Paris, 1935
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • 25 kunstnere i Trøndelag, Trondheim Kunstforening, 1949
  • Sommerutstilling, Trondheim Kunstforening, 1950

Separatutstillinger

  • Søndregate 13, Trondheim, 1913
  • Trondheim Kunstforening, 1914
  • Trondheim Kunstforening, 1917
  • Trondheim Kunstforening, 1918
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1922
  • Fortuna Kunsthandel, Stockholm, 1925
  • Fortuna Kunsthandel, Stockholm, 1938
  • Trondheim Kunstforening, 1937
  • Trondheim Kunstforening, 1955
  • Christianssand Kunstforening, 1970

Litteratur

  • Blehr, S., i Adresseavisen, 16.11.1918
  • Nilssen, J., i Dagbladet, 02.09.1919
  • Nilssen, J., i Dagbladet, 07.03.1922
  • Abrahamsson, O., i Socialdemokraten, 01.03.1922
  • Tidens Tegn, 07.03.1922
  • Haug, K., i Aftenposten, 08.03.1922
  • Morgenposten, 11.03.1922
  • Rørosboka, Trondheim, 1942, bd. 1, s. 429 (ill.)
  • Nord-Trøndelag og Innherrad, 19.04.1945
  • Arbeidets rett, 25.04.1945
  • Grimelund, J.J., Flønes, O., Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. register s. 274 (ill.)
  • Adresseavisen, 23.04.1955
  • Adresseavisen, 15.10.1955, (7 ill.)
  • Willumsen, U., i Nidaros, 22.10.1955
  • Arbeideravisa, 22.10.1955
  • Adresseavisen, 24.10.1955
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 33
  • Sørlandet, 25.04.1970, (ill.)
  • Kunst og Kultur, register 1910–67, Oslo, 1971, s. 184
  • Olsen, S. Lian, i I dag, 22.12.1975