Liv og virksomhet

Februar, Provence, 1930. Nasjonalmuseet,

. fri

B. studerte musikk og ble en habil pianist. Samtidig malte hun, bl.a. om sommeren i Son med Ludvig Karsten årene før 1910. I Paris tok hun først etter krigen for alvor fatt på malingen og fant en inspirerende lærer i André Lhote, men ble i sin uttrykksform mer påvirket av kretsen rundt Matisse og hans norske elever. I 1930 vendte hun hjem til Norge. Separatutstillinger hos Blomquist 1935 og Skien Kunstforening året etter viste landskaper fra Provence, gatebilder fra Paris, enkelte interiører, samt tusjtegninger. Figurtegning og formspråk kan minne om Per Deberitz og Sigurd Danifer, mens de neddempete fargekontraster og antydete konturlinjer er preget av den disige luft over fransk sommer og ettermiddagslyset i Paris' boulevarder.

Familierelasjoner

Datter av

  • Carl Rognerud
  • Trine Wibe

Gift med

  • 1914 med Fritz Bech
  • Einar Holter

Utdannelse

Elev av Harriet Backer omkr. 1905–06; Ludvig Karsten ca. 1908–10; André Lhote i Paris 1922-ca. 1924.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Bosatt i Frankrike 1912–30.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem av Bildende Kunstnerinners Forbund.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1911
  • Høstutstillingen, 1928
  • Høstutstillingen, 1932-1934
  • Høstutstillingen, 1936-1937
  • Exhibition of Norwegian Art, The Royal Society of British Artists Galleri, London, 1928
  • Bildende Kunstnerinners utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1932
  • Februarutstilling, Oslo Kunstforening, 1938

Separatutstillinger

  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1935
  • Skien Kunstforening, 1936

Litteratur

  • Østvedt, E., i Varden, 03.10.1936
  • Aftenposten, 28.02.1938
  • Morgenbladet, 24.01.1938
  • Kunst og Kultur, 1935, s. 191