Liv og virksomhet

Mølle ved Mesna. Nasjonalmuseet,

. fri

B. var 22 år da han bestemte seg til å bli maler. Etter sin studietid i København og et kort opphold i Düsseldorf, som fikk vesentlig betydning for hans kunst, bosatte han seg fra 1856 i Christiania. Han tilhører derved den første gruppe norske malere som bosatte seg i hjemlandet. Han foretok mange reiser til fots i Norge, og tilhørte Aasmund Olausson Vinjes og Ernst Sars' krets, som holdt til på Eidsbugarden. Reisene gav ham motiver til en rekke tegninger han leverte til nordiske tidsskrifter. B. fikk betydning for Erik Werenskiolds illustrasjoner til de norske folkeeventyrene fordi han anbefalte ham å reise til Sve i Vågå.

B. er best kjent som marinemaler med bilder av seilere på åpent hav, kystlandskap med fiskerbuer og losboliger, en motivkrets han var kjent med fra barnsben av. Selv om han aldri oppnådde friskhet i fargebehandlingen, var B. en talentfull maler, som nøt anseelse i sin samtid både som kunstner og kollega.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Peter Ivar Boll, kommandørkaptein (1775 - 1852)
  • Anna Koch (1785 - 1872)

Utdannelse

Elev av Vilhelm Melbye i København fra 1850.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

København 1847; Düsseldorf 1855; Island 1874; Middelhavsområdet med opphold i Spania, Hellas og Tyrkia 1879; senere mange reiser i Norge.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo med 1 maleri og 13 tegninger
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Oslo Bymuseum
  • Helge Væringsaasens samling, Elverum
  • Drammens Faste Galleri
  • Bergen Billedgalleri
  • Statens Museum for Kunst, København

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1883
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1852
  • Charlottenborgutstillingen, København, 1853
  • Den skandinaviske utstilling, Christiania, 1852
  • Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914

Portretter

  • Chr. Krohg: Maleren Gerhard Munthe i Nasjonalgalleriet, Oslo (B. sitter i bakgrunnen til venstre og leser)
  • Portrettert av Chr. Krohg (Kampen for Tilværelsen, Kristiania 1920, bd. 1, s. 99)

Litteratur

  • Morgenbladet, 03.05.1856, nr. 124
  • Theologisk Tidsskrift for den norske Kirke, Christiania, 1846-1857, bd. 2, s. 205
  • Dietrichson, L., A. Tidemand, (Kristiania, 1879, bd. 2, s. 48
  • Morgenbladet, 18.06.1897
  • Folkebladet, 1898, nr. 9, s. 140
  • Folkevennen, 1899, s. 196–97, 201
  • Folkebladet, 1904, nr. 14, s. 213
  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1904, bd.1, s. 223
  • Balling, P., Erindringer fra et langt liv, (Kristiania, 1905, s. 25
  • Collett, A., Gamle Christianiabilleder, (Kristiania, 1909, s. 203 (ill.) og 302 (ill)
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1910, bd. 4, s. 245
  • Peters, W., Hva jeg saa og hvem jeg mødte, (Kristiania, 1914, s. 16, 20
  • Salmonsens Konversationsleksikon, 1915, s. 601
  • Bull, Edv., Akers historie, (Kristiania, 1918, register s. 477
  • Krohg, Chr., Kampen for Tilværelsen, (Kristiania, 1920, bd. 1, s. 99–103 (ill.)
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo, 1836–1936, Oslo, 1936, s. 210
  • Kloster, R., Bergens Kunstforening. 1838–1938, Bergen, 1938, s. 179
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 147, Bergens kunstforening ved 125-års jubileet
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening, 1867–1967, Drammen, 1967, s. 21 (ill.), s. 23 (ill.), 26, 58, 77, 85, 86, 184
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 181

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv