B. er først og fremst kjent som en virtuos bokkunstner. Gjennom sin store produksjon har han bidradd til å heve illustrerte barnebøker opp på et kunstnerisk nivå. Som tegner og formgiver behersker han fullt ut selve håndverket, typografi, tilrettelegging og illustrasjonsteknikk. Han kan eksperimentere med boka som kunstverk ut fra sin tekniske viten. Han har nyttet linosnitt, illustrasjoner tegnet direkte på filmfolie og offset. Med bruk av én eller et par farger kan han fremkalle inntrykket av at hele fargeskalaen er med. Han har etter hvert også utført rene bokmalerier med stort og variert fargeregister. Han har fabulerende evne og hans illustrasjoner er med årene blitt frodigere og mer fantasifulle. B. har illustrert en rekke lyriske dikt og rim for barn til tekster av Jan-Magnus Bruheim med delvis stiliserte, ornamentale bilder i raffinerte, ofte dristige farger. Han får bøkenes lyriske tone til å klinge, ikke minst ved at fargebildene har samme grunntone som det dikt de skal illustrere.
Æsops fabler har han gitt bilder som levendegjør denne nedarvede visdom og fanger inn det essensielle i situasjonene. Muntlig overlevert barnepoesi og nonsensbøker har han forsynt med humørfylte, til dels groteske illustrasjoner.
B. har fornyet illustrasjon av religiøse bøker for barn, fra det konvensjonelt søtladne over til en forening av moderne stilisering og primitiv kirkekunst. Bildene uttrykker på en gang barnlig naivitet og den opphøyethet emnet krever. Gjennom billedlig fremstilling har han bidradd til en barnlig "Nord-Norgesgeografi", først og fremst med Reinsbukken Kauto frå Kautokeino tekst av Jan-Magnus Bruheim 1963, laget med sikte på samiske barn ut fra deres forestillingsverden, og oversatt til samisk.
En rekke av de bøker han har illustrert og formgitt, er kommet med blant Utvalget av årets vakreste bøker. Enkelte billedbøker er utgitt med støtte fra Norsk kulturfond. Av grafiske arbeider må særlig nevnes fargelitografiene til Draumkvedet 1966.
Med utsmykningen av inngangshallen og trappegangens 8 etasjer i Bergens Tidendes bygg 1965 tok han skrittet over til monumentalmaleriet. Utsmykningen i abstrakte former er utført i norsk stein med de skjønneste farger i rytmisk spill på veggflaten. Ved bruken av bygningsmaterialet, stein og mørtel, knyttes maleri og arkitektur sammen.
Kjempedekorasjonen inne i fjellet i Evanger Kraftanlegg 1969 (195 kvm) er abstrakt i formen. Veggen er støpt i betong, og gjennombrutte felter er forsynt med hugget glass i forskjellige nyanser.