Liv og virksomhet

På sin debututstilling i Oslo Kunstforening i 1964 viste H. ryer og mindre billedtepper. Felles for begge grupper var en behersket fargebruk i nonfigurative komposisjoner. H. har senere konsentrert seg om billedtepper, vevd i spelsau-ull i hakketeknikk. Titler som Jazz, Etyde, Cantilene, Blomstring, Vårjevndøgn og Vintersolverv viser at H. henter mye av sin inspirasjon fra musikken og naturen. De rytmisk oppbygde komposisjonene tar ofte sitt utgangspunkt i en fargeklang.

I sin monumentale komposisjon Rød jord (1969) har H. gått ut fra røde og brune jordfarger. Varme felt med en rekke nyanser i rødt og brunt veksler rytmisk med felt i grønt og sort i den store flaten. Spillet av fargenyanser innen de enkelte felt og samspillet mellom de store uregelmessige formene som gjentas og varieres, gir flaten liv og dynamikk. I teppene Tellus (1970), Mørkret (1972) og Capricorn har H. nesten helt gitt avkall på bruk av farger og konsentrert seg om kontrasten sort-hvitt med valører i grått og ispedd små felt av gult og brunt. I Tellus er den symmetriske komposisjonen bygd opp av geometriske former, og sort/hvitt-kontrastene understreker den strenge form. I Zorba tegner en stor rød form seg mot blå bakgrunn. Den sterke fargekontrasten og hakketeknikkens kantete linjeføring gir teppet et robust uttrykk. H. er mer opptatt av det nonfigurative maleri enn av gammel norsk billedvev. Likevel knytter hennes tepper seg klart til vår nasjonale tradisjon både gjennom sin teknikk, materialbruk og linjeføring.

Familierelasjoner

Datter av

  • Elisabeth Johansen
  • Asbjørn Moe

Gift med

  • Bjarne Hoaas

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Kunstskolen i Trondheim 1951; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1952–57; Statens kvinnelige industriskole, Oslo 1958–60.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens garantiinntekt fra 1979; Studiereiser til en rekke europeiske land og Marokko, Gambia og Israel 1955–80; Stipendietur til Danmark og Jugoslavia.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem av Unge Kunstneres Samfunn; Landsforeningen Norske Malere; Oslo Bildende Kunstnere.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i intern konkurranse om utsmykning til Hallingdal gymnas, Gol.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Den norske Creditbank, Larvik (1969)
  • Hallingdal gymnas, Gol (1970)
  • Statens institutt for folkehelse, Oslo (1980)
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1967
  • Oslo Kunstforening, 1967
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1970
  • Ung skandinavisk kunst, Gall. F 15, Moss, 1970
  • Norsk vevkunst i det 20. århundre, Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser, 1970

Separatutstillinger

  • Oslo Kunstforening, 1964
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1967
  • Modum Kunstforening, 1975
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1979

Litteratur

  • Dagbladet, 05.05.1964
  • Dagbladet, 09.06.1967
  • Morgenbladet, 09.06.1967
  • Dagbladet, 18.01.1969
  • Aftenposten, 18.01.1969
  • Hallingdølen, 14.11.1970
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 209
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 67, 194
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 61
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 180
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 273
  • Morgenbladet, 19.02.1979
  • Arbeiderbladet, 21.02.1979
  • Aftenposten, 27.02.1979
  • Verdens Gang, 27.02.1979