Liv og virksomhet

Tema par, 1966. Nasjonalmuseet,

Langmyr, Ragnhild/BONO. Begrenset gjenbruk

L. maler bilder med symbolske undertoner i gjennomarbeidede, rytmisk sikkert avveide komposisjoner der motivene ofte er forenklede menneskefigurer og abstrakte geometriske former. Koloritten er blond, ofte med grått, blekrødt, pastellblått og gult i harmonisk helhet. Resultatet er en personlig fargeholdning, tydelig allerede i hennes selvportrett fra 1937. L. arbeider mest med olje og gouache, f.eks. Kvinner i landskap (gouache 1963, Nasjonalgalleriet, Oslo), men hun har også vist fine kulltegninger. L.s verker viser innflytelse fra Cézanne.

Familierelasjoner

Datter av

  • Josefine Marie Eriksen
  • Fredrik Langmyr, maler

Gift med

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Eivind Nielsen og Olaf Willums; Statens Kunstakademi, Oslo under Halfdan Strøm og Axel Revold 1926–28 og 1930–31.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens stipend 1940; Houens legat 1949; Reiser til Nederland, Belgia og Paris 1937; Italia 1950 og 1964.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Horten og Borre Kunstforening

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1929
  • Høstutstillingen, 1932-1933
  • Høstutstillingen, 1935-1940
  • Høstutstillingen, 1955-1960
  • Høstutstillingen, 1963-1964
  • Høstutstillingen, 1966-1970
  • Høstutstillingen, 1974
  • Høstutstillingen, 1981
  • Bildende Kunstnerinners Forenings utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1932
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Nordisk utstilling, Göteborg, 1957
  • Australia, 1968
  • København, 1969

Separatutstillinger

  • Permanenten, Oslo, 1969
  • Kristiansund, 1969
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1973
  • Horten Kunstforening, 1981
  • Borre Kunstforening, 1981

Portretter

  • Selvportrett (1937) gjengitt i H. Gran og R. Revold: Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo 1945, pl. 129

Eget forfatterskap

  • Rytmer i kunst og liv, Ergo, Oslo, 1976, hefte 4
  • Hva kan modernismen i kunsten bety?, 25.07.1969

Litteratur

  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 148 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 156, 168 (ill.)
  • Gran, H., Revold, R., Kvinneportretter i norsk malerkunst, Oslo, 1945, s. 72, pl. 129
  • Kunsten idag, 1949, hefte 11 s. 52 (ill.)
  • Kunsten idag, 1962, hefte 62 s. 50 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 265–66 (ill.)
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, register s. 277
  • Parmann, ø, i Morgenbladet, 26.10.1962
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 12, spalte 134
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 101, 218
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 15.11.1973
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 16.11.1973
  • Kyllingstad, S, i Nationen, 03.12.1973
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 121
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 7, s. 468