Liv og virksomhet

I. begynte å male nonfigurativt, men uttrykksformen ble ganske snart en forenklet naturalisme med hovedvekt på fargen. Hun malte naturstemninger fra Bøverdalen, Telemark og Oslo-området og enkelte figurbilder. Etter oppholdet i Italia i 1951 fant I. fram til en koloritt som gir uttrykk for en fin og personlig opplevelse av de italienske motivene. Disse bildene er i små formater og er en homogen samling av upretensiøse bilder i dust avstemte sølvaktige blå og grønne valører med forsiktige innslag av varmere farger (Naxos, Etna, Taormina og San Pietro). Besøket i Spania og Marokko 1956 gjorde fargetonen enda mer dempet, som i Andalusisk landskap og Arajo de la Miel. Arbeidene fra 1959 og -61 viser sterkere fargekontraster og djervere strøk enn tidligere. I slutten av 1960-årene gikk hun over til en mer abstrakt behandling av motivene. Bildene domineres av rødt, blått og gult, som Høst (1969, Riksgalleriet). I 1972 debuterte I. som akvarellmaler. Også her er fargen det stemningsskapende. I store forenklede former skildrer hun landskap sett på avstand, som i Blå verden (Nasjonalgalleriet, Oslo). Foruten landskapsmotiver, figur- og blomsterbilder har I. også malt interiører og stilleben.

Familierelasjoner

Datter av

  • Christofa Emilie Iversen
  • Halfdan Iversen, skipsfører

Utdannelse

Leon Aurdals malerskole; elev av Finn Nielssen; Académie Moderne, Paris under Auguste Herbin 1935-36; kort tid elev av Othon Friesz og Marcel Gromaire, Paris; elev av Georg Jacobsen, Oslo.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Bildende Kunstneres Styre arbeidsstipend 1951; Statens ett-årige arbeidsstipend 1960; Hielmstierne-Rosencrones legat; stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1954; Statens stipend for eldre fortjente kunstnere; Studiereiser og opphold i Tyskland 1929 og -36; Frankrike 1929, 1935-36 (Paris) og -49; Italia 1929, -36, -49, 1951-52 (Sicilia); Danmark 1954; Spania og Marokko 1956 og Korsika 1962.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Riksgalleriet
  • Norges Bank
  • Larvik Kunstforening
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Utenriksdep.
  • Norsk kulturråd
  • Stockholm by

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Tre malerinner, Kunstnerforbundet, Oslo, 1943
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1951
  • Gall. Per, Oslo, 1954
  • Gall. Per, Oslo, 1958
  • Stavanger kunstforening, 1958
  • Bergen kunstforening, 1958
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1962
  • Rjukan Kunstforening, 1962
  • Porsgrunn Kunstforening, 1963
  • Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1966
  • Gall. Per, Oslo, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Kvinnen og Kunsten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975
  • Intimgalleri, Bergens Kunstforening, 1979

Ikke Angitt

  • Haugesund kunstforening, 1958

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1935-1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1945-1952
  • Høstutstillingen, Oslo, 1956
  • Høstutstillingen, Oslo, 1959-1961
  • Høstutstillingen, Oslo, 1963-1966
  • Høstutstillingen, Oslo, 1969
  • Høstutstillingen, Oslo, 1972-1974
  • Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1942
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1963
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Nordisk Kunstforbunds utstillingers utst., Stockholm, 1947
  • Nordiska Konstnärinnor, Stockholm, 1948
  • Unge Kunstneres Samfunn jub.utst., Kunstnernes Hus, Oslo, 1957

Portretter

  • Maleri utført av Borghild Askeland (1944)
  • Byste utført av Jean Osouf (bronse, 1971, Nasjonalgalleriet, Oslo)

Litteratur

  • Morgenposten, 03.09.1943
  • Urd, Oslo, 11.09.1943, (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 112 (ill.)
  • Stenstadvold, H., i Aftenposten, 07.02.1951
  • Morgenposten, 08.02.1951
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 10.02.1951
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 12.02.1951, (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 296
  • Jophnsen, B. Moss, i Morgenposten, 02.02.1954
  • Vårt Land, 04.02.1954
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 05.02.1954, (ill.)
  • Aftenposten, 08.02.1954
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 11.02.1954
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 125, 149 (ill.)
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 22.04.1958
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 24.04.1958
  • Aas, A. J., , i Aftenposten, 30.04.1958
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 14.10.1958
  • Kristiansen, A., i Haugesunds Avis, 14.11.1958
  • Goa, T., i Haugesunds Dagbl., 15.11.1958
  • Kunsten idag, 1962, hefte 59, s. 48
  • Bonytt, 1962, nr. 59, s. 48
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, register
  • Porsgrunns Dagbl., 14.01.1963
  • Aftenposten, 16.01.1969
  • Durban, A., i Morgenposten, 17.01.1969
  • Mæhle, O., i Dagbl., 20.01.1969
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 21.01.1969
  • Morgenbladet, 27.01.1969
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 28.01.1969
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 210
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 56
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 183
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 190
  • Verdens Gang, 13.05.1972
  • Vårt Land, 16.05.1972
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 19.05.1972
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 31.05.1975
  • Verdens Gang, 03.06.1975
  • Stabell, W., i Morgenavisen, 24.04.1979
  • Loge, Ø., i Bergens Tidende, 26.04.1979