Liv og virksomhet

M. flyttet til Norge i 1957 og debuterte i København i 1968. Han arbeider nesten utelukkende med linoleumssnitt, inspirert i sin tid av trykk av den danske grafiker Palle Nielsen. M.s bilder er figurative og som helhet dominert av et fortettet og dynamisk formspråk som kan minne om tysk ekspresjonisme. Han lager gjerne flere varianter av samme motiv og arbeider med kraftige kontraster og nesten bare primærfarger. Valørene kommer fram ved overtrykking. M.s temaer var til å begynne med samfunnets urett, politikk og forholdet mann-kvinne, men har senere dreid seg mer om de nære medmenneskelige forhold i et moderne samfunn. De fleste av M.s bilder viser et sterkt uttrykksbehov. Enkelte arbeider fra 1971–72 har en mer naturalistisk beskrivelse av mennesker og rom. Men stort sett mønstres bakgrunnen opp, billedflaten fylles ofte av en ornamentlignende abstrahering av omgivelsene, og hans alvorlige mennesker syns å være preget av en eksistensiell angst. De rene skarpe fargeklanger gir bildene et økt inntrykk av kraft. Trykkene fra 1982 viser en forenkling av form og uttrykk, bl.a. med flere nesten pastorale landskapsbilder, som tross de enkle motiv gir rom for flere tolkningsmuligheter.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Godtfred Monsen
  • Maria Petrikke Eide

Gift med

  • Kari Louise Kyrre Olsen

Bosatt (pr 1982-1986)

Lørenskog.

Utdannelse

Selvlært.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1976; Opphold i Paris 1976.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfunn, jurymedlem 1977–79, formann 1979–80; Oslo Bildende Kunstnere; Akershus Bildende Kunstneres Forening.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Malmö Museum
  • Haugesund Billedgalleri
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger

Illustrasjonsarbeider

  • Flere linoleumssnitt etter oppdrag fra Den norske Bokklubben og Bokklubben Nye Bøker 1978–81

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1973-1975
  • Høstutstillingen, 1978
  • Høstutstillingen, 1980-1981
  • Vestlandsutstillingen, 1969
  • Vestlandsutstillingen, 1974-1976
  • Østlandsutstillingen, 1982
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutstilling, 1976-1977
  • Norskt 70-tal, tendenser, Stockholm, 1979
  • Glimt fra norsk grafikk, Kunstnernes Hus, Oslo, 1980

Separatutstillinger

  • Gall. Birch, København, 1968
  • Gall. Moderne, Silkeborg, Danmark, 1968
  • Uppsala Studenters Konststudio, Uppsala, Sverige, 1968
  • Gall. 27, Oslo, 1968
  • Gall. 27, Oslo, 1970
  • Gall. 27, Oslo, 1975
  • Bergens Kunstforening, 1969
  • Oslo Kunstforening, 1971

Litteratur

  • Durban, A., i Morgenposten, 04.06.1968
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 06.06.1968
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 10.06.1968
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 182
  • Dagbladet, 25.09.1970, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 30.09.1970
  • Andersen, Stig, i Arbeiderbladet, 02.10.1970
  • Steen Johnsen, S., i Aftenposten, 03.10.1970
  • Brun, H. J., i Dagbladet, 07.10.1970
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 08.10.1970
  • Bergens Tidende, 11.09.1971, (ill.)
  • Bergens Arbeiderblad, 11.09.1971, (ill.)
  • Morgenavisen, 11.09.1971, (ill.)
  • Lauhn, E., i Morgenavisen, 14.09.1971, (ill.)
  • Flor, H., i Bergens Tidende, 16.09.1971, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 61
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 185
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 16.09.1971, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 13.01.1972
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 18.01.1972, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 20.01.1972
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 22.01.1972
  • Andersen, Stig, i Arbeiderbladet, 24.01.1972
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 27.01.1972
  • Krog, K., i Verdens Gang, 15.08.1975
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 26.08.1975
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 29.08.1975
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 30.08.1975
  • Andersen, Stig, i Arbeiderbladet, 30.08.1975
  • Flor, H., i Dagbladet, 01.09.1975
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 58
  • Aftenposten, 21.05.1977