S. begynte som teatermaler ved Den Nationale Scene i Bergen i 1934 under teatersjef Hans Jacob Nilsen. Fra 1952–61 var S. teatersjef. Han innførte en ny scenografisk stil, påvirket av tysk og russisk ekspresjonisme i de omstridte forestillinger av Pär Lagerkvists Bøddelen og Nordahl Griegs Vår ære og vår makt og Nederlaget. I 1961 ble han sjef for malersalen ved Nationaltheatret i Oslo og laget dekorasjoner til en rekke forskjelligartede forestillinger, som de klassiske oppsetninger Hustruskolen av J.B. Moliére og Den stundesløse av Ludvig Holberg, den forenklede realisme i E. Albees Hvem er redd for Virginia Woolf og de Brecht-inspirerte dekorasjoner til Jens Bjørneboes Fugleelskerne og Semmelweiss, foruten den humoristiske ramme om farsen Fruer på vift av Georges Feydeau. S.' siste oppsetning var Henrik Ibsens Samfundets støtter, hvor han med sitt rene, luftige scenebilde løftet handlingen ut av Sørlandsidyllen. S. arbeidet også som grafiker, avistegner og bokkunstner, og tegnet bl.a. karikaturer og portretter.