Liv og virksomhet

L. debuterte sammen med bl.a. Bernt Klüver på Unge Kunstneres Samfunn utstillingen hos Blomqvists Kunsthandel, Oslo i 1922. Han viste ifølge anmelderne en forbausende modenhet og stor teknisk dyktighet. Man bemerket særlig hans portretter, bl.a. av Øwre Richter Frich respektløst og ondskapsfullt malt, og et tiltalende portrett av Ludvig Karsten, samt en kopi av Karstens egen Ribera-kopi i Nasjonalgalleriet. Alle L.s bilder var malt i et feiende impresjonistisk formspråk. Han var imidlertid sterkt bundet av innflytelsen fra sin far og Karsten. Året etter viste han landskap, portretter, interiører og stilleben, og man etterlyste fremdeles det personlige innhold i bildenes virtuositet og friske koloritt. I kjøkkenet, som var inspirert av Karstens Blå kjøkken, var allikevel et av utstillingens mest selvstendige arbeider. Etter Høstutstillingen i 1932 deltok L. ikke på offentlige utstillinger, men han fortsatte å male og tegne fram til 1960-årene, vesentlig portretter.

Familierelasjoner

Sønn av

Gift med

  • Lili Söderström, maler

Utdannelse

Elev av Henrik Lund; studier i Paris 1 år.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Reiser til bl.a. USA; Spania; Bali; Bosatt i Spania fra 1960-årene.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo (grafikk)
  • Oslo Bymuseum
  • Historisk Museum, Bergen

Illustrasjonsarbeider

  • Litografier, utgitt julen 1927 (sammen med Ridley Borchgrevink, Sigurd Danifer, Bernt Klüver og Trygve Torkildsen)

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1932
  • Unge Kunstneres Samfunn utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1922
  • Norske grafikeres utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1922
  • Nordisk grafikk, Stockholm, 1924
  • Nordisk grafikk, København, 1925
  • Exhibition of Norwegian Arts, the Royal Society of British Artists Galleries, 1928
  • Ni unge malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1928

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1923

Portretter

  • Tegning gjengitt i Tidens Tegn 19.4.1922

Litteratur

  • Tidens Tegn, 19.04.1922, (ill.)
  • Haug, K., i Aftenposten, 20.04.1922
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 20.04.1922
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 21.04.1922
  • Salicath, Ø., i Socialdemokraten, 25.04.1922
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 25.04.1922
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 30.10.1923
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 30.10.1923
  • Haug, K., i Aftenposten, 30.10.1923
  • Morgenbladet, 01.11.1923
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 01.11.1923
  • Lone, E., i Nationen, 01.11.1923
  • Øverland, A., i Arbeiderbladet, 01.11.1923, (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1928, s. 186
  • katalog Nordisk grafikk-utstilling, Stockholm, 1924
  • Østby, L., Ung norsk malerkunst, Oslo, 1949, s. 24
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 61
  • Norske portretter. Forfattere, Oslo, 1956, s. 253
  • Norske portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, register s. 394