Faktaboks

Per Christiansen
Født
22. desember 1943, Steigen

Til/fra?. 1971

/Nasjonalmuseet.

.. i en vennlig og kameratslig atmosfære. 1973

/Nasjonalmuseet.

C. debuterte på utstillingen "Romantikk, figurativ kunst fra 1960-årene" i Oslo Kunstforening 1970. De unge malere som deltok representerte en bevisst motstand mot modernismen og mot Akademiets formalisme. C. var den minst romantiske av dem. I hans foto-realistiske malerier glimter det til i stålrør, plast, speilglass og teknologi. To uttrykksløse ansikter i et togvindu (Til/Fra, 1971, Nasjonalgalleriet, Oslo) samt flere senere bilder med reiselivsmotiver, antyder en tvetydighet av resignert melankoli og menneskelig fremmedgjørelse. Et forlatt konferansebord (... i en vennlig og kameratslig atmosfære, 1973, Riksgalleriet), en kvinne i grønn strømpebukse (Modellen, 1973) og et nakent barn foran en automatikktavle (Avstand, 1976) er bilder som i tillegg gir en satirisk referanse til vår hverdag. Tidens kraft og tempo får uttrykk bl.a. i et bilde som Fart (1976) med mannen på motorsykkel. C. utdypet flere figurmotiver til en filmatisk sekvens som i Forberedelse (1973) og Sittestillinger. Fra omkring 1976 hentet C. nye motiver fra idretten, og nå var det dynamikken i en voldsom fysisk aktivitet som ble uttrykksbærende (Løper og Kamp, 1976). En del malerisk utførte naturstemninger i akvarell antydet så et skifte i C.s maleteknikk. De siste år er da også den detalj-skarpe utførelsen fra de tidlige bilder blitt erstattet av en mykere malemåte. C. er stadig opptatt av menneskekroppen i bevegelse, gjerne malt i serier av store lerret, som Ballett, Strand og kropp og Torso. Bakgrunnen er ofte udefinert og mørk. Han har dessuten utført en rekke kroppsstudier i kull og blyant. Også innen landskapsmotivene kan flere lerreter til sammen danne et panorama, og til fondveggen i Institutt for Journalistikk i Fredrikstad utgjør fire lerreter maleriet Hugin og Munin (1980), de to ravnene fra nordisk mytologi i svev over jorden. Det fortellende element er et vesentlig trekk i C.s billedverden, vanligvis i bilder som viser mennesket i den moderne virkelighet (Stasjonen, Camping, Fotgjengere m.fl.)

Familierelasjoner

Sønn av

  • Torstein Christiansen
  • Ragnhild Kjeldsberg

Gift med

  • Lone Taft

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Onsøy

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Olav Mosebekk og Ørnulf Ranheimsæther 1963–66 og hospitant under Kåre Jonsborg og Chrix Dahl 1966–67
  • Kunstak. under Reidar Aulie 1967–70

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Hans Ødegårds legat 1969
  • Statens reisestipend 1970
  • Lorch-Schives legat 1971
  • Reusch' legat 1972
  • Kråkerøy kommunes Arisholmstipend 1977
  • Studiereiser til England
  • Frankrike
  • Italia

Stillinger, medlemskap og verv

  • Tegnelærer på Yrkesskolen i Fredrikstad 1977-78
  • Stemmerett i Bildende Kunstneres Styre
  • medlem, styremedlem 1977-78 og kasserer 1978–79 i Østfold Bildende Kunstnere

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Institutt for Journalistikk Fredrikstad (4 malerier)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo (1 maleri, 2 tegninger)
  • Riksgalleriet (1 maleri, 1 akvarell)
  • Norsk Kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Ringerike Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • C. har hatt flere illustrasjonsoppgaver for Dreyers Forlag
  • Norsk Rikskringkasting

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, 1973
  • Kunstnerforbundet, 1976
  • Gall. Kim, Stavanger, 1973
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1975
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1977
  • Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1976
  • Halden Kunstforening, 1979
  • Månedens Kunstverk, Fredrikstad Bibliotek, 1979-03
  • Moss Kunstforening, 1979
  • Gall. Haugtussa, Haugesund, 1979
  • Gall. Haugtussa, Haugesund, 1980
  • Rakkestad Kunstforening, 1980

Gruppeutstillinger

  • Ibsenhuset, Skien, 1978
  • Stavanger Kunstgalleri, 1979
  • Gall. 12 B, Fredrikstad, 1979

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1973
  • Østlandsutst., 1980
  • Oslo Kunstforening, 1970
  • Oslo Kunstforening, 1971
  • Oslo Kunstforening, 1978
  • Oslo Kunstforening, 1974
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1971
  • Realisme och Romantik, Norrköping, 1974
  • Ungt, norskt uttrykk, Gall. F 15, Moss, 1976
  • Østfold Bildende Kunstneres vandreutstilling, Østfold

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1970, s. 194
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 61, 123
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 60 (ill.)
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 121
  • Kunst og Kultur, 1977, s. 56
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 259
  • Konstrevy, Stockholm, 1970, nr. 4
  • Flor, H., Bergens Tidende, 11.03.1970
  • Kunst og Kunstnere, Oslo, 1971, nr. 1–2, s. 22–25 (ill.)
  • Rostad, B., Dagbladet, 19.05.1973, (ill.)
  • Durban, A., Norges Handels og Sjøfartstidende, 26.05.1973
  • Flor, H., Dagbladet, 28.05.1973, (ill.)
  • Dæhlin, E.O., Arbeiderbladet, 30.05.1973
  • Blehr, K., Morgenbladet, 30.05.1973
  • Michelet, J.F., Verdens Gang, 30.05.1973
  • Rosseland, I., Vårt Land, 01.06.1973
  • Egeland, E., Aftenposten, 02.06.1973
  • Remfeldt, P., Stavanger Aftenblad, 29.11.1973, (ill.)
  • Fredriksstad Blad, 29.09.1975
  • Egeland, E., Aftenposten, 31.08.1976
  • Andersen, S., Arbeiderbladet, 31.08.1976
  • Rosseland, I., Vårt Land, 31.08.1976
  • Norvin, K., Morgenbladet, 02.09.1976, (ill.)
  • Flor, H., Dagbladet, 02.09.1976, (ill.)
  • Simonnæs, P., Norsk kunst i bilder, Oslo, 1977, s. 136–137 (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 255–56 (ill.)
  • Hopstock, K., Morgenbladet, 08.11.1978
  • Varden, 01.11.1978, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 14.11.1978, (ill.)
  • Brun, H. J., Frans Widerberg, Oslo, 1978, s. 45
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 2, s. 741
  • Fredriksstad Blad, 06.02.1979
  • Larsen, T., Arbeiderbladet, 10.11.1979, (ill.)
  • Fredriksstad Blad, 12.11.1979
  • Borgen, T., Haugesunds Avis, 26.02.1980
  • Sarpsborg Arbeiderblad, 29.05.1980, (ill.)