maler

Peder Andersen - 1

I Fet kirkes regnskap fra 1683–85 omtales en maler A. Man antar at det er denne maler som stafferte kirkens prekestol og altertavle og de beslektede maleriene i Skedsmo kirkes altertavle 1693. Begge altertavlene består av flere mindre bilder med scener fra pasjonshistorien, de fleste er malt etter stikk av Hieronymus Wierix. Korsfestelsesfremstillingen i Fet bygger på Boëthius Bolswerts stikk etter Rubens Lansestikket. Tornekroningen i Skedsmo er tatt fra Johan Sadelers stikk fra 1582 etter Maerten de Vos. Prekestolen i Fet har fremstillinger av evangelistene. Forlegget her er, bortsett fra Lukas, fra en serie av Jacques de Gheyn.

I bildene på altertavlene er scenene forenklet og ikke særlig godt gjengitt. Komposisjonen er mistet, og framstillingen er banal. I bildene på prekestolen har maleren stått friere overfor forleggene og evangelistene er tolket som portretter. Disse bildene har tydeligvis engasjert A. (som i Skedsmos kirkeregnskap kalles kontrafeier) mer enn bildene på altertavlene.

Andre opplysninger

På Østlandet fra 1680-årene. Muligens kan han ha vært identisk med "Peder Mahler" i Christiania, som stafferte det senere forsvunne korskillet i Eidsvoll i 1685. Grevenor antok at han kunne ha vært den samme som Peter Andersen "Lillie", men dette ansees nå som tvilsomt.

Litteratur

  • 1925, s. 36, FNFB årbok
  • Grevenor, H., Norsk malerkunst under renessanse og barokk, Oslo, 1927, s. 292
  • Christie, S., Christie, H., Norges Kirker. Akershus, Oslo, 1969, bd. 1, s. 153, 156, bd. 2, s. 140, 142-143, 388
  • Christie, S., Den lutherske ikonografi i Norge inntil 1800, Oslo, 1973, bd. 1, s. 41, 178, bd. 2, s. 116, 118, 122, 135, 162, 211

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg