Naturen spilte hovedrollen som inspirasjonskilde for K. Året etter hans første utstilling i 1933 i Kristiansund, kom han under innflytelse av professor Axel Jørgensen i København. Siden kom professorene Axel Revold, Georg Jacobsen og Per Krohg til å få betydning for hans kunstneriske utvikling. K. assisterte for øvrig sistnevnte ved flere utsmykkingsoppdrag, og både hans teknikk og fargevalg kan av og til røpe at han har befattet seg med freskoteknikk. De første 10 år viste han hovedsakelig landskapsbilder på sine utstillinger. Hans tegning er stort sett naturtro, men i fargebehandlingen er han mer frigjort og dristig. Hjemlandet er hans rikeste inspirasjonskilde, og da særlig hjembygden på Nordmøre som med sin natur byr på møtet mellom sjø og fjell. Men han førsøker også å finne inn til det sentrale og karakteristiske i et eksotisk landskap, der han ikke distraheres av det velkjente og tilvante. Motivene hentes fra Middelhavets kyster, solfylte, sommerhete landskaper med palmer, klassiske ruiner og karavaner, månenetter fulle av østerlandsk mystikk som avslører omriss av kupler og minareter. En reise til Midtøsten resulterte i bilder fra bibelhistorien og sagnenes land.
Da K. i 1968, nitten år etter sin debututstilling i Oslo, igjen hadde mønstring i hovedstaden, representerte denne utstilling et brudd med hans tidligere naturnære virkelighetsdyrkning. Hans gouacher og collager viste en friere holdning til virkemidlene, hans uttrykksmåte var en slags spontan abstraksjon. Gouachene er improviserte naturinntrykk fra et Spania-opphold. Han prøver å fange inn noe av det intense lyset i disse arbeidene, enten de går i det helt abstrakte eller har landskapskarakter. De lyse, blonde regnbuefargene dominerer. I collagene arbeider han videre med inntrykkene fra Spania. Han eksperimenterer med tynt farget silkepapir delvis limt oppå hverandre. Form er gjerne underordnet farge. K. eksperimenterte videre med miniatyremaljer, emaljebilder på størrelse med prospektkort. Motivene fant han ved å bla i gamle skisseblokker. Bildene er små, intime naturskildringer, blomsterbuketter, religiøst betonte og eksotiske stemninger, hvor først og fremst koloristen K. har boltret seg.