Liv og virksomhet

I løpet av 1950-årene gjennomgikk S.' malerier en forandring fra fargesterke figurative komposisjoner mot mer abstraherte, men fortsatt ekspressive arbeider der hurtige fargesprang, teksturen i den pastose oljemalingen og de kraftige dynamiske penselstrøkene dominerte. S. var med på å bane veg for den såkalte abstrakte ekspresjonisme i norsk kunst fra slutten av 1950-årene og stilte på Høstutstillingen i 1958 i gruppen Terningen (stiftet 1956) sammen med bl.a. Finn Christensen, Gunnar S. Gundersen, Inger Sitter og Jakob Weidemann. På sin andre separatutstilling i Permanenten i 1968, viste S. 12 store oljemalerier. Interessen for stofflighet og strukturell spenning førte til sterkt forenklede former (til dels av monumental, dekorativ karakter) og redusert fargeskala, ofte bare svart-hvitt iblandet svake nyanser av grønt. Fra begynnelsen av 1970-årene har S. ytterlige konsentrert uttrykket om det stofflige, bl.a. ved å male på et relieffaktig underlag bygd opp på lerret av papir, PVA-lim og plastmasse iblandet fin sand. Uttrykksfull er også kontrasten mellom det svarte og hvite i store former. Titlene antyder gjerne et menneskelig-følelsesmessig innhold, som Ensom - trassig - dødelig (olje over sandholdig lim- og zinkhvitmasse på lerret, 1973, Nasjonalgalleriet, Oslo). På utstillingen "Plast i kunst", Kunstnernes Hus 1981, markerte S. seg som billedhugger i til dels utradisjonelle materialer, i gruppen Vi dømmer deg menneske! (1981), der 14 høye, menneskelignende isoporfigurer tårner i ring rundt en liggende menneskeskikkelse av plastbetong.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Elisabeth Hansen
  • Erik Petter Sjølie

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Elev av Harald Krohg Stabell, Trondheim i krigsårene; Kunstskolen i Trondheim 1947; Rolf Rudes malerskole, Oslo; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1946 - 49.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Ødegaards legat 1948; Lorch-Schives legat 1958, -60; Conrad Mohrs legat 1961; Hans Evensens legat 1965; Oslo bys kulturstipend 1975; Statens 3-årige arbeidsstipend 1976 - 78; Studieopphold i Paris 1947; studiereiser til Paris og Italia flere ganger, Tyskland, Spania, Marokko, Hellas, Jugoslavia og de nordiske land..

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i kunstfag Fagerborg videregående skole, Oslo fra 1960; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1970 - 73; Medlem i Landsforeningen Norske Malere til 1983.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Romsåssenteret, Oslo
  • Stovnersenteret, Oslo.
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger