Liv og virksomhet

Jon Torbjørnsen i Tinn var antagelig G.s første lærer. En kan hos begge spore samme samvittighetsfulle handverkskvalitet i utførelsen, men kunstnerisk stod nok G. over sin lærer. G. utmerket seg ved en gjennomført stilisering av alle former i nokså store rytmiske ranker, ofte stilt sammen symmetrisk. Han var en av de bedre kolorister idet han balanserer ut sterke hovedfarger som rødt, grønt, blått og gult ved hjelp av nøytrale innslag av svart og hvitt som bunnfarger. G. har utført en rekke stogedekorasjoner: Søndre Longvik - Øygarden (1848); Austbø (1849), Nordigard - Juvland (ca. 1850), alle i Rauland og på Vesaas i Vinje. Etter G. finner en i Vest-Telemark også en rekke kister, særlig fra 1850–60-tallet. De er ofte fyldig dekorert i en saftig stil med bred penselføring, helst på rød eller grønn bunn. G. malte i sin tid Vinje kyrkje utvendig, alterpartiet og prekestolen, men dette er borte nå. G.s arbeider har ellers holdt seg uvanlig godt for ettertiden; han nyttet malerteknisk kunnskap etter Olav Torjusson, som han hadde notatbøker etter.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Gro Kjetilsdatter Sønstebø
  • Olav Kjetilson Gjeiskelid

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Vinje kyrkje (forsvunnet)

Litteratur

  • Vesaas, ø., Rosemaaling i Telemark, Oslo, 1955, bd. 3, register s. 207