Liv og virksomhet

Hvile. Nasjonalmuseet,

Mosebekk, Olav/BONO. Begrenset gjenbruk

Kvinne med hatt. Nasjonalmuseet,

Mosebekk, Olav/BONO. Begrenset gjenbruk

Pike og blomster, 1960. Nasjonalmuseet,

Mosebekk, Olav/BONO. Begrenset gjenbruk

Selvportrett, 1931. Nasjonalmuseet,

Mosebekk, Olav/BONO. Begrenset gjenbruk

Det er et nært slektskap mellom M.s malerier, tegninger og litografier, men først og fremst er han tegner. M. begynte som illustratør i Magasinet for alle i 1930-årene. Tegningene her er stort sett preget av en tidstypisk tysk-fransk formalisme, med bl.a. enkelte eksempler på en fasettert figurstruktur. I årene 1936–47 var han bosatt i Asker og fant motivene innen sin egen familie. De fleste tegningene fra Asker-tiden er gjort i lite format og med en spontan strek som særlig i barnestudiene formidler øyeblikkets inntrykk, men som samtidig røper et bevisst arbeid med form og billedstruktur. I 1947 flyttet familien til en atelierleilighet i Iladalen, og året ble på flere måter et vendepunkt for M. En bok med reproduksjoner av hans tegninger fra Asker-tiden ble utgitt. Han begynte som lærer på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, og året etter fikk han sitt definitive gjennombrudd med en stor separatmønstring i Nasjonalgalleriets kobberstikksamling. Tegningene gikk opp i stort format, og billedkomposisjonen ble stadig mer vesentlig. I 1949–50 bodde M. med familien i Nice, og fra 1963 reiste de årlig til Frankrike. Etter 1949 ble innflytelsen fra Picasso tydeligere, bl.a. i flere arbeider i fasettkubisme i begynnelsen av 50-årene.

Kvinner og barn har i årevis vært M.s gjennomgangsmotiver. De er ikke først og fremst individuelt oppfattet, men er gjerne sett som figurmotiver i en stadig utdypelse av de billedskapende muligheter og formale problemer. Bildene blir derfor sjelden portretter. Man forbinder ofte M.s tegninger gjennom de siste tyve år med følsomme og uttrykksfulle kvinneansikter, tegnet i en antydende strek og i fine valører av grått. Figurene er som oftest avbildet i halvfigur helt fremme i billedplanet. Fine forskyvninger i tegningen skaper liv og bevegelse. Billedflaten fylles helt i en nøye avveiet balanse i hvite og sorte flater med mellomtoner i lyst og mørkt grått. Konsentrasjonen om form og flate er så utpreget at han av og til arbeider nesten nonfigurativt. Han tegner med tusj, penn og fettstift, men mest karakteristisk er bruken av fettstift, og dette har gitt hans tegninger et personlig og malerisk preg. I de tidlige malerier fra 1946 anvendte M. den samme bruk av valører som i tegningene, med en begrenset fargeskala i svart, brunt og grått med enkelte innslag av blått. Omkring 1960 fikk hans landskapsbilder, bl.a. fra Frankrike, stilleben og figurmotiver en mer variert fargeholdning. Fargeflatenes dekorative samspill kunne minne om Henri Matisse. M. forenklet motivet sterkt. På slutten av 60-tallet ble fargen mørkere og tettere, særlig i flere impresjonistisk malte naturmotiver. Tilknytningen til Frankrike og fransk kunst har ikke bare gitt M. formale impulser, men også til dels påvirket ham tematisk. Fra 1975 har han laget akvareller, tegninger og litografier hvor han har satt kvinnemotivene inn i en ny og frodig erotisk kontekst. Assosiasjoner til forbilder i både fransk og dansk kunst er nærliggende. Fram til 1969 var M. en inspirerende overlærer i frihåndstegning ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og har spilt en betydelig rolle for etterkrigstidens norske kunstnere. Han har illustrert flere bøker, bl.a. av H.E. Kinck, Finn Carling, Sigrid Undset og Arne Garborg.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Ole Thorkel Mosebekk
  • Martha Børsum

Gift med

  • Ellen Sofie Deinboll

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under August Eiebakke og Eivind Nielsen 1929–31; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold og Per Krohg 1931–33.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Unge Kunstneres Samfunn stipend 1946; Statens 3-årige arbeidsstipend 1947 og 1972; Ib Schlytters legat 1948; 3%-fondets stipend 1952; Blom stipend 1955; Ulrik Hendriksens minnefond 1970; Studiereiser til Spania og Portugal 1936; opphold i Frankrike 1949-50; årlige reiser til Frankrike fra 1963; reiser til Jugoslavia 1965 og -67; Svalbard 1968; Afrika 1975; Polen 1977.

Stillinger, medlemskap og verv

Overlærer ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1947–69; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Tegnerforbundet; medlem av Den faste Jury for grafikk i 12 år; Norsk kulturråds innkjøpskomité 1971.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie for illustrasjoner til S. Undset: Kristin Lavransdatter.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • For Norges Kooperative Landsforening, Trondheim, Hamar og Oslo
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Stavanger Faste Galleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Sarpsborg og Bryne kunstforeninger
  • Norges Bank
  • Riksarkivets nybygg, Sogn
  • Politiskolen, Oslo

Illustrasjonsarbeider

  • F. Carling: Fyrsten og ynglingen, Oslo 1952
  • E. Skjæraasen: Og det er vesle Terje, Juleglede, Oslo 1953, s. 41
  • A. Omre: Manjane, Juleglede, Oslo 1953, s. 9, 44–52
  • Y. Hauge: Et juleminne, Juleglede, Oslo 1954, s. 4–8
  • A. Omre: Hyggelig julegjest, Juleglede, Oslo 1955, s. 11–14
  • H.E. Kinck: To noveller, Oslo 1956
  • S. Undset: Kristin Lavransdatter, Oslo 1969
  • C.F. Prytz: Portrett av en ung pike, Oslo 1969
  • A. Garborg: Haugtussa, Oslo 1972
  • Tusen og ei natt, Utvalde eventyr ved J.-M. Bruheim, Oslo 1977
  • Litografier til årsmapper fra Norsk Forening for Grafisk Kunst 1946, -48, -58 og -60

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1935-1936
  • Høstutstillingen, 1945-1947
  • Høstutstillingen, 1954
  • Høstutstillingen, 1958-1959
  • Kunst for varer, Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
  • Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
  • Honderd jaar noorse schilderkunst, Gemeentemuseum, Haag, 1950
  • Un Siècle de Peinture Norvégienne, Palais des Beaux-Arts, Brussel, 1950
  • Vandreutstilling USA, 1950
  • Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
  • Papegøyen, Kunstnernes Hus, Oslo, 1953
  • Norsk nutidskonst, Helsinki, 1956
  • Norsk nutidskonst, vandreutstilling Sverige, 1958
  • Nordisk Nutidskunst, Frederiksberg, 1966
  • Soucasna Norska Grafika, Tsjekkoslovakia, 1967

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfunn, 1946
  • Nasjonalgalleriets kobberstikksamling, 1948
  • Philadelphia, 1949
  • Pittsburgh, 1949
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1950
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1960
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1962
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1964
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1967
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1969
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1975
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1977
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1978
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1980
  • Gall. Moderne Kunst, Oslo, 1982
  • Trondheim Kunstforening, 1955
  • Molde Kunstforening, 1958
  • Kultur og Minne, Sarpsborg, 1969
  • Stavanger Kunstforening, 1972
  • Gall. Tanum, Oslo, 1974
  • Bryne Kunstforening, 1974
  • 4 Iladøler, Gall. Finsrud, Drøbak, 1976
  • Oslo Kunstforening, 1978
  • Skiens Kunstforening, 1978
  • Elverum sparebank, 1979
  • Gall. Vikerødegården, Furnes, 1979
  • Tønsberg Kunstforening, 1979
  • Gall. HH, Lillehammer, 1980
  • Gall. Tanum, Oslo, 1980
  • Porsgrunn Kunstforening, 1981
  • Gall. Helga, Kongsvinger, 1981
  • Årvoll bibliotek, 1981
  • Gall. Stasjonen, Bergen, 1981
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1982
  • Aud Øygarden, Seljord, 1982

Litteratur

  • Bonytt, 1943, s. 37
  • Bonytt, 1947, s. 217, 218
  • Bonytt, 1948, s. 182, 184
  • Bonytt, 1953, s. 109
  • Bonytt, 1958, s. 41, 210, 211, 212
  • Tegninger av Olav Mosebekk, Trondheim, 1947, Forord av Kielland, E. C.
  • Matheson, F., Olav Mosebekk, Kunst og Kultur, 1951, s. 35–46 (ill.)
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bind 2, s. 310, 312 (ill.)
  • Kunsten idag, 1955, hefte 33 s. 21–22
  • Kunsten idag, 1962, hefte 59 s. 47 (ill.)
  • Kunsten idag, 1965, hefte 71 s. 45
  • Gyldendals leksikon over moderne nordisk kunst, Oslo, 1958, s. 153 (ill.)
  • Østby, L., Norsk tegnekunst i Nasjonalgalleriet, Oslo, 1963, s. XXXIII, pl. 109, s. VII
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bind 13, spalte 782
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 111, 228
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 54
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 56, 126
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 16, 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 194
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 143
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 53
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 62, 189
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 53, 184, 193
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 51, 259
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 259–60
  • Tegninger - svart på hvitt, Olav Mosebekk, Oslo, 1979
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bind 8, s. 359
  • Nielssen, F., i Dagbladet, 29.11.1946
  • Finne, H., i Friheten, 03.12.1946
  • Parmann, Ø., i Morgenbladet, 06.11.1948, (ill.)
  • Morgenbladet, 19.09.1950
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 25.09.1950
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 25.09.1950, (ill.)
  • Arbeider-Avisa, 01.10.1955
  • Nidaros, 08.10.1955
  • Haug, O., i Dagningen, 14.11.1959
  • Revold, R., i Aftenposten, 18.10.1960
  • Durban, A., i Morgenposten, 24.01.1962
  • Ellingsen, S., i Vårt Land, 31.01.1962
  • Dagbladet, 08.04.1964, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 13.04.1964
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 14.04.1964
  • Werenskiold, M., i Dagbladet, 18.03.1969
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 18.03.1969
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 25.03.1969
  • Durban, A., i Morgenposten, 17.03.1969
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 23.11.1972, (ill.)
  • Remfeldt, P., i Stavanger Aftenblad, 23.11.1972, (ill.)
  • Andersen, S., i Arbeiderbladet, 06.06.1974, (ill.)
  • Arneberg, A., i Dagbladet, 06.06.1974
  • Stavanger Aftenblad, 11.10.1974, (ill.)
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 12.02.1975
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 13.02.1975
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 14.10.1977
  • Wiik, S., i Aftenposten, 25.02.1978
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 28.02.1978
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 07.03.1978, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 09.03.1978
  • Flor, H., i Dagbladet, 09.03.1978, (ill.)
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 09.03.1978
  • Sørensen, G., i Arbeiderbladet, 17.03.1978
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 19.10.1978
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 06.03.1980
  • Flor, H., i Dagbladet, 06.03.1980
  • Egeland, E., i Aftenposten, 13.10.1980
  • Veiteberg, J., i Bergens Tidende, 30.03.1981