Liv og virksomhet

T.-M.s debutarbeide på Høstutstillingen 1953, Bryggen (akvatint, 1953, Nasjonalgalleriet, Oslo), ble mottatt som en lovende fornyelse innen norsk grafikk. Motivet var figurativt, men med stemningsbærende forenkling av formene og bygd opp over en velbalansert fordeling av sort, grått og hvitt. Helt fram til slutten av 1960-årene brukte han til dels myke avrundede former i landskaps- og bymotiver. Men han abstraherte også etter hvert sine motiver til flategeometriske elementer med sterk markering av horisontal- og vertikalplanene.Bildene ble tette og svarte med maleriske overganger fra svart til papirets hvite flater. De kantete billedformer var for en stor del betinget av hans interesse for mangfoldet i storbyens strukturer av gater og arkitektur. Han arbeider med radering, akvatint, litografi og tresnitt, de første årene mest i sort-hvitt, senere også i farger. T.-M.s malerier er fra begynnelsen av 1950-årene malt i olje. Ved siden av grafikken arbeidet han fra 1965 mer aktivt med maleriet, først i akryl og fra 1970-årene også i tusj, akvarell og gouache. Maleriene har til dels den samme faste, men spenningsfylte struktur som de grafiske arbeider, men er som regel mindre rigid bundet av en svart konturkonstruksjon. De er også mer uttrykksfulle i farger og stofflighet. Med utgangspunkt i svart-hvitt-grafikken er de tidlige malerier holdt i forsiktige og få dypstemte farger. Senere ble fargene friskere og mer dekorative og kunne av og til fremkalle virkninger som av glassmosaikk. Utstillingen i Kunstnerforbundet 1973 ble dominert av hans hovedmotiv, storbyen, gjerne opplevd om natten i en personlig formverden av utviskede konturer og opplyste vinduer. Bildenes preg av formal ro ble forsterket av den gjennomgående fargeklang av blått og sort. Menneskelige figurer anes i T.-M.s abstrakte bilder bare som mykere former innen bystrukturene. Særlig de senere års komposisjoner er lett gjenkjennelige som landskaps-, by-, katedral- og havnemotiver, men uansett graden av abstraksjon har T.-M.s grafiske arbeider og malerier en abstrakt og av og til ornamental karakter.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Gunvor Devold
  • Herman von Tangen Jelstrup Thrap-Meyer

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Carsten Lien, Chrix Dahl, Carl von Hanno og Finn Faaborg 1949-53; Statens Kunstakademi, Oslo under Aage Storstein 1953-56; Atelier 17, Paris under Stanley William Hayter 1956, -58, -59.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Helga og Hans Reusch' legat 1954; Statens 3-årige arbeidsstipend 1958, -64, -67; Inger og Edvard Munchs legat 1963; Knut Hamsuns legat 1975; Statens garantiinntekt fra 1977; Årlige besøk i København 1949-63; studiereiser til England 1951; Tyskland 1952; Spania 1953; Nederland og Belgia 1954; Frankrike 1954, -55, -73, med studieopphold i Paris 1956, -58, -59, -65; Sverige 1955; Jugoslavia 1958.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Landsforeningen Norske Malere; Foreningen Norske Grafikere, jurymedlem 1963, varamedlem utst.jury 1974; medlem Den faste Jury 1964-66, 1970-72.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Kunstmuseum Praha
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Utenriksdep
  • Norges Bank
  • Universitetet i Oslo
  • Idrettshøgskolen, Oslo
  • Lærerhøgskolen, Trondheim
  • Oregon State University
  • Molde, Bryne, Sarpsborg og Seljord kunstforeninger

Illustrasjonsarbeider

  • Årsmappe Norsk Forening for Grafisk Kunst 1962

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1953-1957
  • Høstutstillingen, 1959-1966
  • Høstutstillingen, 1969-1979
  • Høstutstillingen, 1981
  • Nord-norske utst., 1963
  • Vestlandsutst., 1966-1967
  • Vestlandsutst., 1973-1975
  • Vestlandsutst., 1978
  • Østlandsutst., 1979
  • Østlandsutst., 1981-1983
  • Nordisk grafikk, 1954
  • Nordisk grafikk, 1954
  • Nordisk grafikk, 1954
  • Nordisk Grafikkunion, 1956
  • Nordisk Grafikkunion, 1957
  • Nordisk Grafikkunion, 1960
  • Nordisk Grafikkunion, 1964
  • Nordisk Grafikkunion, 1967
  • Nordisk Grafikkunion, 1967
  • Nordisk Grafikkunion, 1975
  • Norve+vska Grafika, 1956
  • La gravure contemporaine, 1956
  • La gravure contemporaine, 1956
  • Unge Kunstneres Samfunn Jubileumsutst., 1957
  • Incisione contemporanea in Norvegia, 1957
  • Norwegische Graphik, 1958
  • Norsk nutidskonst, 1958
  • 6 grafikere, 1959
  • Contemporary Prints from Norway, 1958-1959
  • Contemporary Prints from Norway, 1971
  • Biennalen, 1959
  • Biennalen, 1963
  • Norske grafikere 40 år, 1960
  • Norske grafikere 40 år, 1960
  • 6. mostra internazionale di bianco e nero, 1960
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1960-1961
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1963-1964
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., 1978
  • Ungdomsbiennalen, 1961
  • Chrix Dahl og elevene, 1961
  • Norwegian Graphic Art, 1961
  • Vi flaggar för Norge, 1961-1962
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, 1962
  • Norwegische Graphik der Gegenwart
  • Norwegische Graphik der Gegenwart, 1971
  • 5. exposition international, 1963
  • Soucasna Norska Grafika, 1967
  • Norwegian Graphics, 1968-1969
  • Norske grafikere, jubileumsutst., 1969
  • Norske grafikere, jubileumsutst., 1969
  • Gravures norvegiennes contemporaines, 1969
  • Festival internationale de gravure, 1970
  • Norske grafikeres utst., 1971
  • Grafikkbiennalen, 1976
  • Riksgalleriets grafikkutst., 1977
  • Radérklassen 80 år, 1979

Litteratur

  • Kunst og Kultur register 1910-67, 1971, s. 253
  • Kunst og Kultur, 1968, 32, 183
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 59
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 52
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 49
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 113
  • Bonytt, 1953, s. 212
  • Kunst og kunstnere, 1971, nr. 1-2, s. 18-20
  • Norske grafikere, 1956, s. 81 (ill.)
  • 106 norske grafikere, 1965, s. 105 (ill.)
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, 1972, bd. 18, spalte 871
  • Norske grafikere
  • Norges kunsthistorie, 1977, s. 258
  • Norske grafikere i dag, 1979, s. 77 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 11, s. 620
  • Norges kunsthistorie, 1983, bd. 7, s. 267-68 (ill.)
  • Dagbladet, 13.05.1958, (ill.)
  • Dagbladet, 21.05.1958
  • Dagbladet, 15.03.1968
  • Dagbladet, 14.04.1973
  • Dagbladet, 31.10.1979, (ill.)
  • i Morgenposten, 21.05.1958
  • i Aftenposten, 27.05.1958
  • Nationen, 02.09.1965, (ill.)
  • Nationen, 22.03.1968
  • Morgenbladet, 28.02.1968
  • Morgenbladet, 06.03.1969
  • Morgenbladet, 03.11.1979, (ill.)
  • Morgenbladet, 23.11.1982
  • i Vårt Land, 07.03.1968
  • i Vårt Land, 08.11.1979
  • i Arbeiderbladet, 22.03.1968
  • i Arbeiderbladet, 10.04.1973
  • i Arbeiderbladet, 12.11.1982, (ill.)
  • Verdens Gang, 12.04.1973
  • i Norges Handels og Sjøfartstidende, 01.11.1979