maler

Ola Andreas Stang Geelmuyden

Faktaboks

Ola Andreas Stang Geelmuyden
Født
22. juni 1858, gården Brandtenborg ved Drammen
Død
5. november 1944, Bærum

G. måtte først utdanne seg som arkitekt ved høyskolen i Dresden, før han kunne få begynne å male. Sin første undervisning fikk han imidlertid hos den gamle Dresdenmaleren August Reinhardt og samtidig fikk han anledning til å kopiere bilder av Jacob Ruisdael og Meindert Hobbema i galleriet i Loschwitz. Han mottok også impulser fra Ludvig Richters naivisme. Etter vinteren på Tegneskolen under Chr. Krohg, malte han våren med Frits Thaulow i Slottsparken og ved fiskebryggen.

Under senere opphold i utlandet fikk G. dessuten kontakt med bl.a. Arnold Böcklin i Firenze våren 1884, Jean Francois Millet i Barbizon sommeren 1885, sammen med de svenske malerne Oscar Björck og Georg og Hanna Pauli. I München hadde han kontakt med Arne Garborg, Jahn Ekenæs, Sigurd Lilloe og en rekke tyske forfattere og malere. Fra 1890 bosatte han seg atter i Norge, først i Fredrikshald, fra 1895 i Kristiania, hvor han var meget aktiv innen byens kunst- og kulturinstitusjoner. G.s maleriske formspråk forble uforanderlig naturalistisk, og motivene var de idylliske landskaper, genrebilder, interiører og enkle hverdagssituasjoner. Han har også tegnet mønstre til sølv- og emaljearbeider, og stiliserte illustrasjoner.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Petronelle Maren Olava Stang
  • Bernhard Fredrik De Lange-Geelmuyden, sivilingeniør, gassverkbestyrer

Gift med

  • Würthemberg, 1885 med Bertha Piston

Utdannelse

Elev av Carl August Reinhardt i Loschwitz 1879; Den kgl. Tegneskole under Chr. Krohg 1880–81; Kunstakademiet i Karlsruhe under Gustav Schönleber og Hermann Baisch 1881–84; elev av Olav Rusti i Maulbronn, Würtemberg 1885; Académie Julian i Paris under William Adolphe Bouguereau, Jules Lefebvre og Tony Robert Fleury vinteren 1885; malte i Barbizon sommeren 1885.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

København 1872; Dresden 1877–80; Karlsruhe 1881-84; Italia våren 1884; Maulbronn, Würthemberg 1884–85; Paris og Barbizon 1885-86; München 1888–90; studiereise i Nederland 1925.

Stillinger, medlemskap og verv

G. var konservator og bibliotekar ved Kunstindustrimuseet i Kristiania 1895–1900; inspektør og sekretær i Oslo Kunstforening, Høstutstillingen, Oslo og Bildende Kunstneres Styre 1908–28; sekretær ved Statens Kunstakademi, Kristiania 1909–28.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Oslo Bymuseum
  • Aalesunds Faste Galleri

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1884
  • Høstutstillingen, Oslo, 1888
  • Høstutstillingen, Oslo, 1892
  • Høstutstillingen, Oslo, 1894
  • Høstutstillingen, Oslo, 1896
  • Høstutstillingen, Oslo, 1898-1899
  • Høstutstillingen, Oslo, 1903-1904
  • Høstutstillingen, Oslo, 1908-1920
  • Høstutstillingen, Oslo, 1925-1928
  • Oslo Kunstforening, 1912
  • De anonymes utstilling, Christiania Kunstforening, 1913
  • Vårutstillingen, Christiania Kunstforening, 1914-1916
  • Vårutstillingen, Christiania Kunstforening, 1918
  • Den norske kunstutstilling, Göteborg, 1915
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1932

Separatutstillinger

  • Kristiania, 1897-10

Eget forfatterskap

  • Lærebok i linearperspektiv, Oslo, 1919
  • Oljemaleriets teknikk, Oslo, 1926

Litteratur

  • Tidens Tegn, 22.06.1918
  • Socialdemokraten, 15.03.1922
  • Kunst og Kultur, 1923, s. 128
  • Haug, K., i Aftenposten, 21.06.1928
  • Morgenposten, 22.06.1928
  • Bestum, Oslo, 1948, s. 106
  • Thorsen, O.W., Drammen. En norsk østlandsbys utviklingshistorie, Drammen, 1961-1972, bd. 3, register s. 969, (red.)

Arkivalia

  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg