G. måtte først utdanne seg som arkitekt ved høyskolen i Dresden, før han kunne få begynne å male. Sin første undervisning fikk han imidlertid hos den gamle Dresdenmaleren August Reinhardt og samtidig fikk han anledning til å kopiere bilder av Jacob Ruisdael og Meindert Hobbema i galleriet i Loschwitz. Han mottok også impulser fra Ludvig Richters naivisme. Etter vinteren på Tegneskolen under Chr. Krohg, malte han våren med Frits Thaulow i Slottsparken og ved fiskebryggen.
Under senere opphold i utlandet fikk G. dessuten kontakt med bl.a. Arnold Böcklin i Firenze våren 1884, Jean Francois Millet i Barbizon sommeren 1885, sammen med de svenske malerne Oscar Björck og Georg og Hanna Pauli. I München hadde han kontakt med Arne Garborg, Jahn Ekenæs, Sigurd Lilloe og en rekke tyske forfattere og malere. Fra 1890 bosatte han seg atter i Norge, først i Fredrikshald, fra 1895 i Kristiania, hvor han var meget aktiv innen byens kunst- og kulturinstitusjoner. G.s maleriske formspråk forble uforanderlig naturalistisk, og motivene var de idylliske landskaper, genrebilder, interiører og enkle hverdagssituasjoner. Han har også tegnet mønstre til sølv- og emaljearbeider, og stiliserte illustrasjoner.