S.' akvatintetsninger fra 1960-årene var figurmotiver i landskap og bymiljø, enten et par figurer mot en naken horisont (,Islagt havn og Mørk sol, 1966) eller samlede rytmiske figurkomposisjoner (,Ballade og Skala I og II , 1970). Han laget også enkelte abstrakte naturuttrykk og helt nonfigurative arbeider. Bildene ble bygd opp av forholdet mellom flatenes valører i svart, grått og hvitt, med dekorative forenklinger i de figurative motivene. Fra 1970 begynte S. å arbeide med fargetrykk, og fra 1972 har han hentet de fleste motiver fra kystlandskapet, variert med enkelte urbane reiseinntrykk. Bildene er reflekterte naturopplevelser, fra det gjenkjennelige til mer abstraherte gjendiktninger, alle preget av S.' særegne trykkteknikk. Han lager tre plater for hvert bilde, en til hver farge. Under trykkingen blander fargene seg direkte på papiret, og sammen med sporene etter akvatinten gir dette trykkene en porøs karakter som kan minne om akvarell. Av og til arbeider han også med syren direkte i platen. De foretrukne farger er kombinasjoner av grønt, blått og oker eller fiolett, av og til rødt. Både i sort-hvitt og farger får trykkene en malerisk virkning av myke konturer i stemningsmettet fuktig havluft og glitrende spill i sjø og brenning. Representative eksempler er Grønt landskap med tåke, Liten brenning og hav, Møte i gammel by og Fontene. En rekke motiver er også malt i akvarell.