Liv og virksomhet

S. debuterte på Vestlandsutstillingen i 1970 med skulpturen Før hanen galer (messing 1969). Siden har hans virksomhet omfattet dels pottemakeri, keramikkprodukter og bruksgjenstander foruten rene skulpturer. S. eksperimenterer gjerne med kontrastpregete materialkombinasjoner i ulike teknikker og materialer. Stort sett har motivene et litterært preget utgangspunkt. Hans formspråk omfatter stilisert figurasjon, ulike grader av abstraksjoner så vel som nonfigurative billeduttrykk. Møtet med Brancusis formforenkling har gitt nyttige impulser. I de mange marmorarbeider fra 1971–72, f.eks. Den vesteuropeiske familie (1971), søker S. en form som innvirker på og aktiviserer rommet utenfor skulpturen. Innholdsmessig kretser de fleste av hans arbeider omkring temaer som natur/kultur og forskjellige uttrykk for økonomisk og kulturell undertrykkelse. I motsetning til de mange tittelløse arbeidene fra 70-årene i tre, stein, metall og steingods, bærer hans skulpturer fra 80-årene ofte lange forklarende titler. Kamp mot krig er et stadig tilbakevendende tema og ble utformet skulpturelt bl.a. i frittsvevende romfigurer i Telemontørstasjonen i Sandnes (fullført 1982). Svevende naturalistiske fugler er satt i kontrast til skarpt tilskårne plateelementer som gir inntrykk av det truende, fiendtlige. S.' produksjon av kunsthåndverk har dels bestått av produkter i steingods og porselen og dels av rene dekorative arbeider i forskjellige keramiske materialer og teknikker. Fra midten av 70-årene dominerte saltglassert steingods. I 80-årene har S. også tatt i bruk leire.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Arne Sama
  • Mari Nordrum

Gift med

  • 1979 med Kari Vibe, keramiker

Bosatt (pr 1982-1986)

Brusand, Hå.

Utdannelse

Bergen kunsthåndverkskole keramikerlinjen 1968–71.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1972 og -75; Rogaland fylkes kulturstipend 1972; Inger og Edv. Munchs legat 1981; Studiereiser i Europa bl.a. London 1974 og Paris 1978.

Stillinger, medlemskap og verv

Eget keramikkverksted, Kvalbein Keramikk, Brusand fra 1972; gjestelærer Bergen kunsthåndverkskole 1979–80, sensor keramikklinjen 1974-78; vikar og gjestelærer Kunstskolen i Trondheim 1980–81; Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Kunstneres Forening Rogaland; Unge Kunstneres Samfunn; Norske kunsthåndverkere Rogaland, jurymedlem 1982–83.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Romskulptur Sandnes telemontørstasjon (jern 1982)
  • Sentralsykehuset i Rogaland (tre og stål 1983)
  • Bergen Billedgalleri
  • Norsk Kulturråd
  • Rogaland fylke

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1976-1978
  • Vestlandsutst., 1970-1972
  • Vestlandsutst., 1974-1977
  • Vestlandsutst., 1979
  • Vestlandsutst., 1981
  • Norsk kunsthåndverk, 1982
  • Jub.utst., Bildende Kunstneres Forening Rogaland, 1967
  • Status 70. Tilbakeblikk, Bergens Kunstforening, 1970
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1972
  • Bellevue, bellevue. 12 Bergens-kunstnere, Oslo Kunstforening, 1973
  • Gall. 1, Bergen, 1973
  • 7. juni-utst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1973

Separatutstillinger

  • Jærfestivalen, Bryne, 1969
  • Stavanger Kunstgall./Gall. ByggekunstF, 1976
  • Stavanger Kunstgall./Gall. ByggekunstF, 1978
  • Biengården, Drammen, 1981
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1981
  • Ull og leir, Stavanger, 1982

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1972, s. 193
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 136
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 65
  • Stavanger Aftenblad, 02.11.1972
  • K. Joner, i Rogalands Avis, 09.11.1976, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 09.11.1976
  • H. Wathne
  • Rogalands Avis, 19.08.1978
  • Norsk maleri 70-tallet, Oslo, 1980, s. 58, 62
  • Morgenbladet, 31.08.1981
  • F. Koch, i Stavanger Aftenblad, 14.11.1983, (ill.)
  • Norske billedhoggere i dag, Oslo, 1983, s. 139 (ill.)
  • Agderp., 03.07.1984