Liv og virksomhet

F. vokste opp i et kunstinteressert miljø. Hans far var elev hos A. Revold i 1920-årene. F. var fra barnsben av følelsesmessig sterkt knyttet til naturen på Helgelandskysten, og praktisk talt hele hans frie produksjon er preget av dette. I motsetning til Matisse-elevene, som han ble kjent med i akademitiden, bruker F. perspektiv og valører i den hensikt å danne et lys-rom i bildet.

F. debuterte på Høstutstillingen i 1945 og var heltidsmaler og en aktiv utstiller til midt i 50-årene. I denne perioden var han sterkt opptatt av formale problemer og Akademiets, særlig Alf Hartmanns, innflytelse gjorde seg gjeldende. Et tilbakevendende motiv var mennesket, i natur og i arbeid.

Av økonomiske grunner avbrøt han malervirksomheten og viet seg det følgende tiår til illustrasjonsoppdrag på frilansbasis. Maleriet ble først gjennopptatt da han fikk stilling som preparant ved Riksarkivet i 1966. Et sentralt tema for F. er å skape bevegelse og rytme, noe som understrekes ved gjentagelse av former. Fargen bidrar til å forsterke dette. I sine senere malerier henter F. fortsatt motiver fra naturen, men behandlingen er langt friere og mer abstrahert enn tidligere.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Conrad Lind Fjordholm (1885 - 1972)
  • Ragnhild Solveig Corneliussen (1893 - 1925)

Gift med

  • Oslo, 1948 med Marion Henrikke Fossum (f. 1917)

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole under Faaborg, Arneberg, Lien, Willums og Högberg 1938–41 og 1943–44; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1941 og 1945-46; Det illegale kunstakademi; korrektur i komposisjon hos Alf Hartmann etter 1946.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1947–48; Göteborg Konstmuseums stipend 1948; Statens Kunstnerstipend 1949; Lorch-Schives legat 1952; Unge Kunstneres Samfund Vestfoldstipend 1953; Statens garantiinntekt fra 1978; F. har hatt studieopphold av forskjellig lengde i Sverige; Danmark; Tsjekkoslovakia; Frankrike; Belgia; Nederland; Hellas; Spania.

Stillinger, medlemskap og verv

Vikariert for O. Mosebekk i 1. frihånd for arkitekter ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1956–57; preparant ved Riksarkivet fra 1966; teknisk konservator (segl) Riksarkivet fra 1972; Medlem Unge Kunstneres Samfund under krigen og til 1961, flerårig medlem av jury og styre samme sted; medlem av Norske Yrkestegnere og flerårig jurymedlem; Landsforeningen Norske Malere; Oslo Bildende Kunstnere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Kråkstad herredshus (intarsiaarbeid, 1956)
  • For Emil Moestue AS
  • 2 skip i Norsk Hydros eie

Illustrasjonsarbeider

  • F. har utført bokomslag, vignetter o.a. bokutstyr, illustrert pedagogisk litteratur og utført illustrasjoner i dagspressen og julehefter. Han har i tillegg utført heraldiske oppgaver

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1947
  • Høstutstillingen, 1948
  • Høstutstillingen, 1950
  • Høstutstillingen, 1951
  • Høstutstillingen, 1952
  • Høstutstillingen, 1954
  • Statens vandreutstilling, 1950
  • Ung Norsk Konst, Stockholm, 1950
  • Ung Norsk Konst, Stockholm, 1951
  • Norsk Nutidskonst, Stockholm og Göteborg, 1951
  • Ung Norsk Kunst, København, 1952
  • Norsk Konst, Värmland, 1957
  • Unge Kunstneres Samfund, Kunstnerforbundet, Oslo og Kunstforeningen

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1951
  • Tønsberg Kunstforening, 1953
  • Kredittkassens Kunstforening, 1957

Eget forfatterskap

  • Karl Högbergs dekorasjoner i spisesalen på Grorud Jernvarefabrikk, Folkekunst, Oslo, 1949, hefte 2–3, s. 320–23 (ill.)
  • Sant vitne er jeg..., Historisk Tidsskrift, Oslo, 1973

Litteratur

  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 304
  • Michelet, J.F., i Verdens Gang, 07.05.1951
  • Mæhle, O., i Dagbladet, 09.05.1951
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 05.05.1951