Liv og virksomhet

Som grafiker har J. holdt fast ved den norske fargetresnitt-teknikken fra 50- og 60-årene. Hun har utviklet denne videre både innen det abstrakte og mer ekspressivt, figurative formspråk. J.s abstrakte komposisjoner kan virke svalt avstemte i fargevalget, mens særlig de siste års figurative motiver blir svarte og intense i uttrykket. Hun utnytter fargene og treverkets årringer til å fremheve spenningen i motivene. Fargetresnittene Salamander og Trommeslager, utstilt i 1982, viser bl.a. at oppholdene i Sør-Europa og Mexico har gitt henne avgjørende impulser. Fra 1967 har J. også vist malerier, pastost malt i jordfarger. Motivene er gjerne studier av stein og mose, samt abstraherte større naturinntrykk.

Familierelasjoner

Datter av

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Per Krohg 1936 - 40; Statens Kunstakademi under Aage Storstein 1946 - 49; Camberwell Art School, London 1952 - 53.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat; Hamsuns legat 1957; Unge Kunstneres Samfunn stipend 1957; nederlandsk statsstipend 1957 - 58; stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1959; Statens kunstfond 1955, -59, -61; Statens reisestipend 1969, -73; Statens garantiinntekt fra 1977; Studieopphold i Sverige 1950; England 1951 - 53; Italia 1962; Tyskland, Belgia og Frankrike 1964; Spania 1965; Gran Canaria 1970 - 73; Island 1974; USA og Mexico 1978.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Foreningen Norske Grafikere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Dekorasjoner Island Homes, Lanzarote, Kanariøyene (1972)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Stavanger Kunstforenings Faste Galleri
  • Bergen Billedgalleri
  • Oblastna Galeria, Tsjekkoslovakia
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Mandal Kunstforening
  • Karolinska Sjukhuset, Stockholm