Liv og virksomhet

S. debuterte på Høstutstillingen i 1967 med en byste av tegneren Finn Graff, og har i 1970-årene etablert seg som en av sin generasjons ledende norske billedhuggere. Hennes skulpturer er figurative og bærer i stor grad preg av spontanitet, bevegelse og liv. S. er opptatt av andre kunstneriske uttrykksformer enn sin egen, særlig litteratur, dans og teater. Mange av hennes skulpturer er hentet fra artistlivet, spesielt fra teaterverdenen, og hun skildrer kjente klassiske rolleskikkelser, ofte fra Shakespeare og Ibsens skuespill, med profesjonelle skuespillere som modeller. Selv om S. har arbeidet med plast, polyester og gips, lykkes hun best i behandlingen av leire, hvor den ru og plastisk oppløste overflatebehandlingen lager fine lys-skygge virkninger. S. lager gjerne mange variasjoner over et tema, som f.eks. klovneskikkelsen. I Liten klovn (1971, Stavanger Faste Galleri) understreker den grovt ustrukturerte overflaten klovnens rotete tilværelse, men skulpturen formidler også det tiltrekkende vemodige som er typisk for god klovnekunst. Klovn (1978, Nasjonalgalleriet, Oslo) står med bena i Chaplin-stilling, har stor mage, armene bendt bakover og nesa i sky. Figuren strutter av stolthet, glede og pågangsmot og minner om den berømte klovnen Charlie Rivel. Morsom og full av liv er også Operapar (1971, Nasjonalgalleriet). De karikerte operasangerne står rake og oppstilte og gaper og synger med forvridde ansikter. Detaljene er her som så ofte hos S., underlagt en streng komposisjonell helhet. I sine karikerte skulpturer minner S. om den franske satiriske tegner og skulptør Daumier. Hamlet dreper (1971) er dramatisk frosset fast i det øyeblikket kården bøyer seg før den skal presses inn i sitt offer. Av andre Shakespeare-figurer har S. modellert den ondskapsfulle pukkelryggede Richard III. Den lille spretne alven Puck fra En Midtsommernattsdrøm, er fremstilt i en dynamisk positur som er uvanlig i skulptural sammenheng. S. har således vært med på å utvide den figurative skulpturs muligheter i Norge. I Tyrihans og gullgåsa (1977, Soria Moria kino) har hun formet eventyrskikkelsen arrogant slentrende med nesa i sky og gåsa flaksende under armen. S. har laget en rekke varianter av Peer Gynt, med skuespiller Svein Sturla Hungnes som modell, og samlet gir disse skulpturene et nyansert bilde av Peer. Vi blir presentert for drømmeren og livsløgneren (1977, Ullernåsen), skuende utover med hendene bak hodet. I varianten plassert på Universitetet i Oslo er det den trassige, pågående Peer vi møter. Med bøyd hode, men med rak rygg, armen hevet og knyttet neve står han som symbol på en person som aldri gir seg. I Mor Aase og Peer Gynt (1980, Ibsenhuset, Skien) skildres begge ensomme og rastløse, men i samhold mot en hard og vanskelig verden. I 1979 laget S. et 4,5 m stort bronserelieff til Stovner kirke, Oslo. Motivet er den oppadstigende Kristus, og selv om relieffet er realistisk i formen, gir den ru og opphugne overflatebehandlingen en delvis abstrakt virkning. Danserinnen Ellen Kjellberg (1980) er gjengitt fastfrosset i en piruett. Hun har spenst og eleganse, og de overdrevent tynne og lange armene og bena understreker ballettdansens forsøk på å oppheve tyngdekraften. S. har også modellert flere avkledde, høygravide kvinner på en innlevende måte. Innlevende og følsomme er også de portretter S. har laget av kunstnerkolleger og skuespillere. Også i sine tegninger er S. opptatt av å formidle rytme og bevegelse, og motivene er ofte de samme som til skulpturene.

Familierelasjoner

Datter av

  • Margit Gjerulff
  • Harald W. Sundbye

Gift med

  • 1984 med Magne Amdahl, komponist

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo under Nils Flakstad og Chrix Dahl 1962-65; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1966-68; Kunstakademiet i Stockholm under Arne Jones og Asmund Arle 1968-70.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens Kunstakademi, Oslos elevfond 1968; Houens legat 1968; Benneches legat 1970; 3,%-fondets stipend 1971; Lorch-Schives legat 1972; Conrad Mohrs legat 1973; Statens 3-årige arbeidsstipend 1978; Studiereiser til Paris 1967; Stockholm 1968-70; Barcelona 1968 og Roma 1973.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre, styremedlem 1973-75; Medlem Norsk Billedhuggerforening, styremedlem 1973-76; Medlem Tegnerforbundet; Nasjonalgalleriets innkjøpskomité for skulptur 1979-81; Statens Kunstakademi, Oslos tilsettelseskomité 1982; Jurymedlem Sørlandsutst. 1983-84.

Priser, premier og utmerkelser

Oslo bys kulturpris 1980.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Alle i bronse. Puck 1, Oppsal skole, Oslo (1975)
  • Stående gravid, Hjertnes, Sandefjord (1975)
  • Peer Gynt (flere varianter), Bygdøy skole, Oslo (1977), Langerud sykehjem, Oslo (1977), Ullernåsen, Oslo (1977), Universitetet i Oslo (1978), Den norske ambassade i Reykjavik (1982)
  • Tyrihans og gullgåsa, Soria Moria kino, Oslo (1977) og Rogaland distriktshøgskole
  • Oppadstigende Kristus, relieff, Stovner kirke, Oslo (1979)
  • Naken fiolinist, Kulturhuset, Drammen (ca. 1980)
  • Mor Aase og Peer Gynt, Ibsenhuset, Skien (1980), St. Olav videregående skole, Sarpsborg og Kjelsås skole, Oslo (1981)
  • Klovnen, fonteneskulptur, Moss sykehus (1981)
  • Kvinne mot havet, Norges Bank, Vardø (1983)
  • Fredsmonument, relieff Oslo sentralbanestasjon (1984)
  • Kong Sverre gir Baglerne grid, Tønsberg sparebank (1984)
  • Gjøgleren, Asker brannstasjon (1984)
  • Månerenen, Mosseporten sykehjem og Ålesund sykehjem
  • Puck 2, Sula ungdomsskole, Ålesund
  • Brudepar, Harstad sykehus
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Lillehammer Bys malerisamling
  • Trøndelag Kunstgalleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Haugesund Billedgalleri
  • Moss Kunstgalleri
  • Skiens Faste Galleri
  • Stavanger Faste Galleri
  • Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Norsk Kulturråd
  • Aalesunds Kunstforening
  • Nationaltheatret
  • Statens Kunstakademi, Oslo
  • Bergen, Haugesund, Moss, Sandefjord og Ålesund kommuner

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Trondheim Kunstforening, 1971
  • Trondheim Kunstforening, 1981
  • Haugesund Kunstforening, 1973
  • Stavanger Kunstgalleri, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1973
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1976
  • Moss Kunstforening, 1974
  • Sandefjord Kunstforening, 1975
  • Drammens Kunstforening, 1976
  • Lillehammer Kunstforening, 1979
  • Gall. Acanthus, Oslo, 1979
  • Aalesunds Kunstforening, 1981
  • Sarpsborg Kunstforening, 1981
  • Skiens Kunstforening, 1983

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1967
  • Høstutstillingen, 1969-1978
  • Høstutstillingen, 1981-1983
  • Sørlandsutst., 1977
  • Visuelt, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1973
  • Kvinnen og Kunsten, Kunstnernes Hus, Oslo, 1975
  • Norsk Billedhuggerforenings utst., Bergen, 1977
  • Norsk Billedhuggerforenings utst., Bergen, 1979-1984
  • Sommerutst., Seljord Kunstforening, 1977-1983
  • Sveaborg, Helsinki, 1978
  • Nordisk Skulpturbiennale, Drammen, 1980
  • Gruppeutst., Gall. F 15, Moss, 1980
  • Dronninglund, Danmark, 1983

Litteratur

  • Parmann, Ø., Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 319
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 67
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 194
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 58 (ill.) og s. 130
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1980, s. 120-21 (ill.)
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, register
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1981, bd. 11, s. 281 (ill.)
  • Norges kunsthistorie, Oslo, 1983, bd. 7, s. 336
  • Norske billedhoggere i dag, Oslo, 1983, s. 151 (ill.)
  • Moe, K. (Red.), Kvinne & Kunstnar, Oslo, 1983, s. 143-52 (ill.)
  • Morgenposten, 22.10.1970, (ill.)
  • Arbeider-Avisa, 06.10.1971, (ill.)
  • Verdens Gang, 07.10.1972
  • Dagbladet, 26.01.1973, (ill.)
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 05.02.1973
  • Dæhlin, E. O., i Arbeiderbladet, 05.02.1973
  • Harr, K. E., i Dagbladet, 06.02.1973
  • Verdens Gang, 07.02.1973, (ill.)
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 09.02.1973, (ill.)
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 25.10.1973
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 29.10.1973
  • Riis, H., i Rogalands Avis, 31.10.1973, (ill.)
  • Stavanger Aftenblad, 26.10.1973
  • Stavanger Aftenblad, 31.10.1973, (ill.)
  • Dagbladet, 07.11.1975, (ill.)
  • Sandefjords Blad, 15.11.1975, (ill.)
  • Dagbladet, 02.12.1975, (ill.)
  • Verdens Gang, 29.12.1975, (ill.)
  • Morgenbladet, 06.11.1976
  • Aftenposten, 13.11.1976, (ill.)
  • Aftenposten, 14.07.1977
  • Dagbladet, 14.11.1977, (ill.)
  • Aftenposten, 12.12.1977, (ill.)
  • Verdens Gang, 28.07.1978
  • Verdens Gang, 06.10.1978, (ill.)
  • A.magasinet, 28.11.1978, (ill.)
  • Kongsrud, H., i Lillehammer Tilskuer, 10.04.1979, (ill.)
  • Porsgrunns Dagblad, 29.06.1979
  • Aftenposten, 09.11.1979, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 10.11.1979, (ill.)
  • Durbin, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 15.11.1979
  • Egeland, E., i Aftenposten, 23.11.1979
  • Pierstorff, E., i Dagbladet, 30.11.1979, (ill.)
  • Aftenposten, 21.06.1980, (ill.)
  • Telemark Arbl.bl., 20.03.1981, (ill.)
  • Solli, H. J., i Varden, 20.03.1981, (ill.)
  • Fredriksstad Blad, 09.05.1981, (ill.)
  • Varden, 27.06.1981, (ill.)
  • Sunnmørsposten, 08.10.1981
  • Sunnmørsposten, 10.10.1981, (ill.)
  • Stette, H., i Sunnmørsposten, 14.10.1981, (ill.)
  • Adresseavisen, 07.11.1981, (ill.)
  • Aftenposten, 20.12.1982, (ill.)
  • Aftenposten, 21.01.1983
  • Aftenposten, 06.07.1983, (ill.)
  • Aftenposten, 20.12.1984, (ill.)