Liv og virksomhet

Maleren Lars Hertervig, 1851. Nasjonalmuseet,

. fri

M. var ferdig utlært som malersvenn i 1850 og ble året etter innskrevet som elev ved Den kgl. Tegneskole. Her utførte han det lille, teknisk ufullkomne, men personlige portrettet av vennen Lars Hertervig (1851, Nasjonalgalleriet, Oslo). I 1852 ble M. hjulpet videre til kunstakademiet i København og året etter var han å finne i Düsseldorf, i perioden 1855–57 som elev av Gude. M. ble siden stort sett boende i Düsseldorf. Som landskapsmaler ser M. ut til særlig å ha hentet sine motiver fra reiser i de norske høyfjell, på Vestlandet og langs den svenske vestkyst. Fjordlandskap (1861, Nasjonalgalleriet) er et arbeid tydelig preget av Düsseldorfskolen, med kulisseaktige fjellformasjoner og en fiskerfamilie plassert som staffasje i forgrunnen. I 1873 vant M. medalje på Verdensutstillingen i Wien med bildet Lodshavn ved den svenske vestkyst. Her ligger horisonten høyt i billedflaten, et trekk som senere ble karakteristisk for hans produksjon. Nødhavn ved Lysekil (1874, Nationalmuseum, Stockholm) lider av atelierbildets vanlige svakheter med usammenhengende lysbehandling og en altfor overfylt komposisjon. Helhetsinntrykket blir hardt og broket. En oljeskisse i Nordiska Museet i Stockholm, forestillende et fiskeleie, viser også M.s pittoreske syn på motivet, selv om fargeholdningen her er mer homogen. M. ser ut til å ha nytt anerkjennelse i sin samtid, men han hadde liten evne til fornyelse og hans komposisjoner fikk etter hvert et stivt og rutinemessig preg.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Kristin Boel Olsdatter
  • Bjørn Ellefsen Møller

Gift med

  • 1860-1872 med Jeanette Holmlund, maler (f. 1825)

Utdannelse

Malersvenn, Drammen 1850; Den kgl. Tegneskole 1851; kunstakademiet København 1852; kunstakademiet Düsseldorf fra 1853, under Hans Gude 1855–57.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Statens stipend 1855, -58; Studiereiser i Norge; Sverige; Tyskland; Sveits; Nederland; Paris; Bosatt i Düsseldorf.

Priser, premier og utmerkelser

Medalje på Verdensutstillingen i Wien 1873.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Bergen Billedgalleri
  • Drammens Kunstforening Faste Galleri
  • Nationalmuseum, Stockholm
  • Nordiska museet Stockholm
  • Uddevalla museum
  • Norrköpings museum
  • Kunsthalle Hamburg

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1887
  • Kunstakademiets utstilling, København, 1852
  • Christiania Kunstforening, 1852
  • Bergens Kunstforening, 1859
  • Östergötlands Konstför., 1862
  • Oesterreichischer Kunstverein, Wien, 1862
  • Verdensutstillingen i London, 1862
  • Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1863
  • Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1866
  • Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1868
  • Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1873
  • Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1875
  • Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1877
  • Berliner akademische Kunst-Ausstellung, 1866
  • Berliner akademische Kunst-Ausstellung, 1874
  • Berliner akademische Kunst-Ausstellung, 1876
  • Berliner akademische Kunst-Ausstellung, 1877
  • Berliner akademische Kunst-Ausstellung, 1879
  • Berliner akademische Kunst-Ausstellung, 1884
  • Salonen i Paris, 1865
  • Salonen i Paris, 1874
  • Nordisk Industri- og Kunstudst., København, 1872
  • Wiener Jahres-Ausstellung, 1872
  • Verdensutstillingen i Wien, 1873
  • Schulte, Düsseldorf, 1874
  • Der permanenten Kunstausstellung von Bismeyer & Kraus, Düsseldorf, 1874
  • Konstföreningen för södra Sverige, 1874
  • Konstföreningen för södra Sverige, 1875
  • Verdensutstillingen i Philadelphia, 1876
  • Verdensutstillingen i Paris, 1878
  • Bohusläns Konstför., 1880
  • Bohusläns Konstför., 1882
  • Düsseldorfer 4. allgemeine deutsche Kunst-Ausstellung, 1880
  • Nordisk utstilling, Göteborg, 1881
  • Norrlands Konstför., 1883
  • Nordisk utstilling, Charlottenborgutstillingen, 1883
  • Die Ausstellung des Kunstvereins für Rheinland und Westfalen, 1887
  • Bergens Kunstforening, 1887
  • Bergens Kunstforening 50 år, Jubileumsutstilling, 1888
  • Verdensutstillingen i Chicago, 1893
  • Retrospektiv Udstilling 1836–1911, Christiania Kunstforening, 1911
  • Jubileumsutstilling, Drammens Kunstforening, 1911
  • Bergen Billedgalleri, 1961
  • Lars Hertervig, Kunstnerforbundet, Oslo, 1981

Litteratur

  • Die Dioskuren, Deutsche Kunst-Zeitung, Berlin, 1862, s. 147, 367
  • Kunstchronik, Beiblatt zur Zeitschrift für Bildende Kunst, Leipzig, 1874, s. 257, 360, 449, 613
  • Kunstchronik, Beiblatt zur Zeitschrift für Bildende Kunst, Leipzig, 1887, s. 614
  • Dietrichson, L., Adolph Tidemand, (Kristiania, 1878, bind 2, s. 47, 75
  • Drammens Blad, 13.12.1887
  • Bergensposten, 16.12.1887
  • Bøgh, J., Bergens Kunstforening i femti Aar, Bergen, 1888, s. 24, 25, 27, 32, 72, 80
  • Rosenberg, A., Aus der Düsseldorfer Malerschule, Leipzig, 1889, s. 65
  • Rosenberg, A., Geschichte der modernen Kunst, Leipzig, 1889, bind 2, s. 421
  • Göthe, G., Nationalmusei Tafvelsamling, Stockholm, 1893, s. 109, 123
  • Müller, H. A., Singer, H. W., Allgemeines Künstler-Lexikon, Frankfurt a.M., 1898, bind 3, s. 219
  • Dietrichson, L., Af Hans Gudes Liv og Værker, (Kristiania, 1898, s. xxv
  • Dietrichson, L., Svundne Tider, (Kristiania, 1899, bind 2, s. 238
  • Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, Bergen, 1904, bind 1, s. 224
  • Salmonsens Konversationsleksikon, København, 1915, bind 17, s. 576
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1931, bind 25, s. 9
  • Nordensvan, G., Sveriges allmänna konstförening 1832–1932, Stockholm, 1932, s. 174
  • Hultmark, E., Kungl. Akademiens för de Fria Konsterna Utställningar 1794–1887, Stockholm, 1935, s. 203, 444–46, 525
  • Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 35, 62, 64, 112, 141, 210
  • Willoch, S., Nasjonalgalleriet gjennem hundre år, Oslo, 1937, s. 55
  • Blytt, A., Lars Hertervig, Oslo, 1939, s. 17, 20, 44 (ill.)
  • Boetticher, F. V., Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts, Leipzig, 1941, bind 2.1, s. 67
  • Smith, E. (Red.), Willoch, S., Forleggeren og maleren. Brev fra J. F. Eckersberg til P. F. Stensballe, Oslo, 1948, s. 129
  • Alsvik, H., østby, L., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bind 1, s. 121 (ill.)
  • Østvedt, E. (Red.), August Cappelens brev, Oslo, 1952, s. 58
  • Hedvall, A., Bohuslän i konsten, Stockholm, 1956, s. 113–14 (ill.)
  • Svenskt konstnärslexikon, Malmö, 1961, bind 4, s. 165
  • Alsvik, H., Drammens kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, register s. 288
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bind 13, spalte 978
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 230
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bind 8, s. 432

Arkivalia

  • Koefoed, H., Isolasjon og frigjøring. Lars Hertervigs kunstneriske skapen sett i lys av hans sosiale situasjon, Universitetet i Oslo, 1972, s. 1, magistergradsavhandling