Faktaboks

Nanna Kiønig
Holm, Nanna Kiønig; Kiønig-Holm, Nanna
Født
15. februar 1886, Saltdal, Nordland
Død
april 1954, Seljord

På sin egentlige debututstilling i Christiania Kunstforening i 1919 viste K. en rekke sterkt ekspressive landskaper og portretter holdt i kraftige farger og utført med brede, uvørne strøk. Denne uttrykksformen holdt hun fast ved hele sitt liv, skjønt koloritten ble noe mer behersket med årene. Motivkretsen ble etter hvert utvidet til å omfatte også figurkomposisjoner, gjerne med et religiøst preg, og ved siden av landskapsskildringene (oftest motiver fra Telemarks fjellbygder og den svenske vestkysten) står disse sentralt i hennes produksjon. Hun malte også stilleben. K. deltok sjelden eller aldri på kollektivutstillinger, men sammen med ektemannen, maleren Ture Holm, stilte hun jevnlig ut separat, fortrinnsvis i østlandsområdet.

Familierelasjoner

Datter av

  • Arnoldine Kristine Nilsen
  • Wilhelm August Kiønig, skogmester

Gift med

Bosatt (pr 1982-1986)

  • Telemark

Utdannelse

  • Den kgl. Tegneskole, Kristiania under Eivind Nielsen
  • elev av Harriet Backer i 2 år
  • Statens Kunstakademi, Kristiania under Chr. Krohg 1911–13
  • elev av Oda Krohg
  • Carl Wilhelmsons malerskole, Stockholm 1915

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Bosatt i Stockholm 1915(-16) og 1922–23

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Lårdal bygdemuseum

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Sandefjord, 1917
  • Christiania Kunstforening, 1919
  • Larvik Kunstforening, 1920
  • Trondheim Kunstforening, 1920
  • Lilla utställningen, Stockholm, 1929
  • Hotel Klubben, Tønsberg, 1947
  • Borås, 1949
  • Arendal Kunstforening, 1950
  • Godtemplarhuset, Notodden, 1950
  • Skien, 1952
  • Moss, 1953
  • Moss, 1955
  • Sandefjord Kunstforening, 1955

Kollektivutstillinger

  • Sveriges almänna konstförenings utstillinger, Liljevalchs konsthall, Stockholm, 1930, (egen vegg)

Portretter

  • Selvportrett, olje, vist på separatutstilling Christiania Kunstforening 1919
  • Tegning utført av Henrik Sørensen gjengitt i Verdens Gang 26.2.1919

Litteratur

  • Tidskrift för Konstvetenskap, Stockholm, 1919, s. 127
  • Verdens Gang, 26.02.1919
  • Norske Intelligenz-Seddeler, 27.02.1919
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 02.03.1919
  • Salmon, H., Ture Holm og Nanna Kiönig i Literarisch-musikalische Monatshefte, Dresden, 1922
  • Håhun, E., i Vestfold Arbeiderblad, 12.05.1947
  • Paulsen, C. E., i Tønsbergs Blad, 13.05.1947
  • Tiden, 11.10.1950
  • Bjørkø, B., i Agderp., 14.10.1950
  • Telemark Arbeiderblad, 21.11.1950
  • Telemark Arbeiderblad, 24.11.1952
  • Lind, O., i Sandefjords Blad, 08.10.1955, (ill.)
  • Moss Arbeiderblad, 29.10.1955
  • Moss Avis, 29.10.1955
  • Svenskt konstnärslexikon, Malmö, 1957, bd. 3, s. 370–71
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 208