Liv og virksomhet

M. utdannet seg som interiørarkitekt, begynte deretter på Kunstakademiet og debuterte som grafiker i 1974. Hans formspråk er naivistisk og frodig figurativt. Inspirasjon og motiver er hentet fra tidligere generasjoners folkeliv. Han har laget oldeforeldrenes presteportretter i ny erotisk utgave, gjengitt rallarens uryddige og dramatiske liv (Från gångna tider og Møte med masken I, II og III) og illustrert Dan Andersons lyrikk i en blanding av folkelig uttrykk og lyrisk stemning (Til Karoline og En spelemanns jordaferd). Tru det eller ei (1977, Riksgalleriet) og Lørdag eftan (1977, Nasjonalgalleriet, Oslo) er burleske og humørfylte folkelivsskildringer. M. arbeider med metallgrafiske teknikker i sink og kobber. Hans raderinger og tresnitt har gjennomgående en kraftig og rustikk form med fin fordeling av flater og valører. Fargeraderingene har gjerne dype og ulmende toner i de stofflige partier. M. maler også akvareller, og viste i 1980 enkelte malte treskulpturer av grovt tilhuggete og karikerte figurer.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Hans Andreas Magnus
  • Gerd Kullsveen

Gift med

  • Inger Lund, glasskunstner

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, møbel- og innredningsarkitektur 1966-73; elev av Chrix Dahl 1970–73; Statens Kunstakademi, Oslo under Arne Malmedal 1973–77.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

3%-fondets stipend 1976; Statens etableringsstipend 1981; Storebrand og Idun Kunstforening 35 års stipend 1981; Opphold i Kiruna, Sverige 1976; studiereiser til Paris, London og Stockholm.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Foreningen Norske Grafikere.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Riksgalleriet
  • Norsk kulturråd
  • Norges Bank
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Landslaget Kunst i Skolen
  • Seljord Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • Årsmappe Norsk Forening for Grafisk Kunst 1976

Utstillinger

Ikke Angitt

  • Gall. Buttekvern, 1975
  • Kunstnerforbundet, 1976
  • Gall. Charlie, 1977
  • Gjøvik Kunstforening, 1978
  • Kreditkassens Kunstforening, 1979
  • Festspillene på Elverum, Elverum Sparebank, 1980
  • Høstutstillingen, 1973
  • Høstutstillingen, 1974
  • Høstutstillingen, 1975
  • Høstutstillingen, 1976
  • Høstutstillingen, 1977
  • Høstutstillingen, 1978
  • Høstutstillingen, 1979
  • Høstutstillingen, 1980
  • Høstutstillingen, 1981
  • Juniutstilling, Kunstnerforbundet, 1974
  • Nordisk grafikk, 1975
  • Grafikkgruppen på Frysja, 1976
  • Grafikkgruppen på Frysja, 1977
  • Riksgalleriet vandreutstilling, 1978
  • Biennalen i Heidelberg,, 1979
  • Biennalen i Bradford,, 1982
  • Dessuten gruppeutstilling i Molde

Litteratur

  • Aftenposten, 07.06.1974, (ill.)
  • Rosseland, I., i Vårt Land, 19.06.1974
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 118
  • Trønnes, A., i Hamar Arbeiderblad, 07.11.1975, (ill.)
  • Gaathaug, T., i Ringsaker Blad/Brumunddølen, 08.11.1975, (ill.)
  • Andersen, F. A., i Hamar Dagblad, 12.11.1975, (ill.)
  • Solberg, O. K., i Hamar Arbeiderblad, 12.11.1975
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 04.02.1976
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 06.02.1976
  • Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 09.02.1976
  • Kunst og Kultur, 1976, s. 52, 181
  • Østby, L., Norges kunsthistorie, Oslo, 1977, s. 259
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 186
  • Kunst og Kultur, 1979, s. 54
  • Flor, H. (Red.), Norske grafikere i dag, Oslo, 1979, s. 28, 105 (ill.)
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1980, bd. 8, s. 33
  • Andersen, F. A., i Østlendingen, 07.08.1980, (ill.)