B. skulle, som eldste sønn, overta den veldrevne farsgården, men da han isteden valgte kunstnerbanen, levde han i flere år i trange kår i Bergen og Kristiania. På en utstilling i Kunstforeningen i Kristiania oppnådde han imidlertid anerkjennelse og salg, bl.a. til Kong Oscar 2. og rektor Morgenstierne, og han ble økonomisk i stand til å fortsette utdannelsen. Gjennom Joachim Skovgaards kunst ble han interessert i kirkeutsmykking, særlig fresko, og etter hvert skaffet han seg stor erfaring på dette området. Fra 1926 til 1930 var han ansatt i et dekorasjonsfirma i New York, hvor han var med på utførelse av ornamenter og bibelske scener, oftest til katolske kirker. Senere påtok han seg lignende arbeider på egen hånd. Hans første arbeid av denne art var Kristi himmelfart (1930. The Grace Episcopal Church, N.Y.). Bildet var 40x40 fot og inneholdt figurer på opptil 9 fot. Deretter arbeidet han i 2,5 år med utsmykking av to saler i Straubenmuller Textile High School, New York. De dekorerte veggflater er på i alt 4000 kvadratfot og kunstneren benyttet opptil 15 assistenter under arbeidet. I den ene salen er fremstilt motiver fra Europa, i den andre fra Orienten, og bildene herfra med scener fra Assyria, Persia og India rager etter kunstnerens mening høyest i hans produksjon. Under USA-tiden ble B. opptatt med grafikk, og arbeidet i lengre tid med litografier i samme atelier som Diego Rivera, hvis veggutsmykkinger påvirket hans uttrykksform.
Etter hjemkomsten gjorde B. størst innsats som tegner og grafiker, selv om han også skapte kirkedekorasjoner, bl.a. til Laksevåg kirke ved Bergen. Hans litografier med badende barn som motiv ble særlig populære, og han utførte dessuten en del vellykkede portretter, bl.a. kulltegningen av presten Tybring i Laksevåg kirke.