Etter fullført utdannelse ved kunstindustriskolen i Amsterdam, kom H. i 1963 til Norge, der hun har bodd siden, med unntak av tre år i Danmark. Som tekstilkunstner arbeider H. hovedsakelig med applikasjoner. Hun former sine arbeider så vel i flaten som i relieff, ofte med en tredimensjonal virkning i retning av rene tekstilskulpturer. Formspråket er figurativt og fortellende. Hun broderer og syr med vekt på stofflighet og full utnyttelse av de enkelte tekstilers egenskaper. Motivene, som er hentet fra hverdagen, blir ofte humoristisk og noe ironisk gjengitt, som f.eks. debutarbeidet på Vestlandsutstillingen i 1976, Ekteskapet. To dukker i brudekjole og svart dress står sammen inne i et alterskap med en putto over som slår på tromme. Selv om motivene tar utgangspunkt i reelle samfunnsmessige forhold, får arbeidene et drømme- og eventyraktig uttrykk. Blant H.s største arbeider er applikasjonsfrisen til Rogaland sentralsykehus' barneavdeling, utført sammen med tekstilkunstneren Marit Stornes.