Liv og virksomhet

L.s motivkrets er omfattende og spenner fra barneportrett, genre-pregede skildringer, høyfjellslandskaper, bylandskaper til marinebilder. Det var som marinemaler og i fremstillinger av vann hun hadde sin styrke. At the Old Pier utstilt i Provincetown 1916, ble især berømmet for disse egenskaper. Kritikken i Norge etter utstillingen hos Blomqvists Kunsthandel 1917 var negativ, fargebruken ble karakterisert som falsk og uharmonisk, men hun ble likevel tillagt et visst talent. L.s malerier fra denne perioden bærer preg av hennes USA-opphold, som gis som grunn for det noe søtladne og uharmoniske fargevalg. I 1920 var det igjen behandlingen av vann som fikk positiv oppmerksomhet, f.eks. Lavvande og Brygge i Soon, mens Konen med kobberkjelen ble trukket fram som eksempel på dybde og alvor. Etter utenlandsopphold i Belgia og Frankrike stilte hun igjen ut i Norge i 1922. Motivene var nå vesentlig hentet fra disse land, det er marinebilder fra Bretagne og typiske gatepartier fra det gamle Gent. Foruten motivvalget vitner også teknikken om påvirkning fra utenlandsoppholdet.

Familierelasjoner

Datter av

  • C. Løkke

Gift med

  • 1903 med Finn Mathiesen

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo; elev av Harriet Backer (noen måneder); elev av Charles W. Hawthorne, Provincetown; Massachusetts, USA; Statens Kunstakademi, Kristiania 1921–22.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1897 og -98; Hielmstierne-Rosencrones legat 1898; Studieopphold Dresden 5 måneder 1900-01; bosatt USA ca. 1905-16; Belgia og Frankrike ca. 1918–22.

Stillinger, medlemskap og verv

Medlem Chicago Society of Artists til 1915; Provincetown Art Association 1916-17.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Bymuseum Chicago

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Marshall Fields, Chicago, 1908
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1917
  • Stavanger Kunstforening, 1919
  • Aalesunds Kunstforening, 1920
  • Jordan, M., Grensen 19, Kristiania, 1920
  • Trondheim Kunstforening, 1920
  • Brussel, 1920-1921
  • Gent, 1920-1921
  • Drammens Kunstforening, 1922
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1922
  • Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1923
  • Ålesund Kunstforening, 1923
  • Trondheim Kunstforening, 1923

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1898-1901
  • Høstutstillingen, 1917
  • Panama-Pacific International Exposition, San Francisco, 1915
  • Provincetown, Massachusetts, 1916
  • Salon Triennal, Antwerpen, 1920

Litteratur

  • The Studio, 1904, bd. 30, s. 84 (ill.)
  • Dagbladet, 13.04.1908
  • katalog Panama-Pacific Exposition, San Francisco, 1915, bd. 2, s. 336
  • Nordmandsforbundet, 1915, s. 549–50
  • American Art Annual, 1917, s. 552
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 21.11.1917
  • Øverland, A., i Verdens Gang, 25.11.1917
  • Jordan, M., i Aftenposten, 10.05.1920
  • Aftenposten, 17.10.1922
  • Haug, K., i Aftenposten, 19.10.1922
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 24.10.1922
  • Kunst og Kultur, 1923, s. 124, 257–58
  • Øverland, A., i Arbeiderbladet, 22.10.1923
  • Thieme Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1930, bd. 24, s. 264
  • Vem är vem i Norden, Stockholm, 1941, s. 782
  • Grimelund, J. J., Flønes, O., Trondhjems Kunstforening 1845-1945, Trondheim, 1955, s. 163
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1964, bd. 3, s. 347
  • Johannessen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, s. 149
  • Alsvik, H., Drammens Kunstforening 1867–1967, Drammen, 1967, s. 175
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 223
  • Bénézit, E., Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, Paris, 1976, bd. 7, s. 255
  • Nasjonalgalleriets dokumentasjonsarkiv