K. er først og fremst kjent som en rutinert portrettmaler, og gjennom et langt, aktivt liv portretterte hun en rekke kjente bergensere. Allerede i 1902 begynte hun som elev hos Hjørdis Landmark, hvis innflytelse avspeiles i hennes produksjon. Senere ble K. elev av Harriet Backer, som også fikk stor betydning for hennes kunstneriske utvikling. Påvirkningen fra Harriet Backer fins i K.s interiør- og landskapsbilder. Et godt eksempel er hennes debutarbeide, Høsteftermiddag, vist på Jubileumsutstillingen i 1914.
Det var helst lyse, sommerlige vestlandsmotiver K. festet til lerretet i en lett forenklet naturalisme. Fargene var til dels kraftige. Motivene fant hun bl.a. i sin hjemby Bergen og i Lofthus, Hardanger, som f.eks. Kvernhus (1918, Bergen Billedgalleri). K.s maleri bygger på 80-årenes naturalistiske tradisjon, og hun lot seg ikke påvirke av senere tiders skiftende kunstretninger.