Liv og virksomhet

K. er først og fremst kjent som en rutinert portrettmaler, og gjennom et langt, aktivt liv portretterte hun en rekke kjente bergensere. Allerede i 1902 begynte hun som elev hos Hjørdis Landmark, hvis innflytelse avspeiles i hennes produksjon. Senere ble K. elev av Harriet Backer, som også fikk stor betydning for hennes kunstneriske utvikling. Påvirkningen fra Harriet Backer fins i K.s interiør- og landskapsbilder. Et godt eksempel er hennes debutarbeide, Høsteftermiddag, vist på Jubileumsutstillingen i 1914.

Det var helst lyse, sommerlige vestlandsmotiver K. festet til lerretet i en lett forenklet naturalisme. Fargene var til dels kraftige. Motivene fant hun bl.a. i sin hjemby Bergen og i Lofthus, Hardanger, som f.eks. Kvernhus (1918, Bergen Billedgalleri). K.s maleri bygger på 80-årenes naturalistiske tradisjon, og hun lot seg ikke påvirke av senere tiders skiftende kunstretninger.

Utdannelse

Elev av Hjørdis Landmark fra 1902 og Harriet Backer fra 1910–11.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Studiereiser til Danmark, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Portretter: Professor Eilif Wolff Paulson (1942), Norges handelshøyskole, Bergen
  • Overlege Nils Bacher-Grøndahl (1947), Haukeland sykehus, Bergen
  • Professor Torbjørn Gaarder (1949), Kjemisk institutt, Universitetet i Bergen
  • Professor Oscar Christian Hagem (1953), Botanisk laboratoriums auditorium, Universitetet i Bergen
  • Bergen Billedgalleri
  • Haugesund Billedgalleri

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1928
  • Vestlandsutstilling, 1922
  • Vestlandsutstilling, 1926
  • Vestlandsutstilling, 1928-1929
  • Vestlandsutstilling, 1932
  • Vestlandsutstilling, 1937-1938
  • Vestlandsutstilling, 1947
  • Vestlandsutstilling, 1951
  • Vestlandsutstilling, 1956-1957
  • Vestlandsutstilling, 1959-1960
  • Nord-norske kunstutstilling, 1947
  • Nord-norske kunstutstilling, 1950-1952
  • Nord-norske kunstutstilling, 1954-1955
  • Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914
  • Vestlandsk og trøndersk kunst, Oslo Kunstforening, 1926
  • Trønder- og vestlandsmalere, Kunstnernes Hus, Oslo, 1930
  • Norsk kunst, Bergens Kunstforening, 1935
  • Norsk kunst idag, Bergens Kunstforening, 1938
  • 23 Bergenskunstnere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1947
  • 1953
  • Bergenske portretter, Bergens Kunstforening, 1960
  • Billedkunsten i Bergen. Status 70. Tilbakeblikk, Bergens Kunstforening, 1970

Ikke Angitt

  • Bergensmalernes utstilling, Bergens Kunstforening, 1932

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1938
  • Bergens Kunstforening, 1942
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
  • Urdi, Bergen, 1964

Gruppeutstillinger

  • Gruppe av vestlandsmalere, Bergen kunstforening, 1935
  • Gruppe av vestlandsmalere, Stavanger kunstforeninger, 1935

Litteratur

  • Kloster, R., Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, s. 157, 169 (ill.)
  • Bonytt, 1950, nr. 6–7 s. 4
  • Dagbladet, 10.02.1950, (ill.)
  • Michelet, J.F., i Morgenbladet, 16.02.1950
  • Dagbladet, 17.02.1950
  • Johnsen, B.Moss, i Morgenposten, 17.02.1950
  • Kvalvaag, O., i Vårt Land, 24.02.1950
  • Glambek, K., i Bergens Tidende, 17.03.1950, (ill.)
  • Breivik, T., i Morgenavisen, 17.03.1950
  • Bergens Arbeiderblad, 18.03.1950
  • Bergens Arbeiderblad, 23.03.1950
  • Bonytt, 1952, s. 136
  • Aftenposten, 24.12.1960
  • Johannesen, O.Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, register s. 160
  • Aftenposten, 26.06.1964
  • Morgenavisen, 09.10.1964
  • Simonnæs, O., i Bergens Arbeiderblad, 17.10.1964, (ill.)
  • Bergens Tidende, 17.10.1964, (ill.)
  • Norske portretter. Videnskapsmenn, Oslo, 1965, register s. 393 (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 215
  • Hordaland og Bergen, Bygd og by i Norge, Oslo, 1976, register s. 564