Liv og virksomhet

B. har alltid arbeidet innenfor den figurative skulpturtradisjon. Formspråket er realistisk, med konsentrasjon om store, fortettede former. Mennesket og menneskekroppen har utgjort B.s viktigste motivkrets. Hun etablerte seg tidlig som en anerkjent portrettør med arbeider som bysten av Anders Jahre (1943), av Lauritz Sand (1947) og av Arthur Hurum, samt relieffet av kommandør J.A. Gade i Oslo Militære Samfund. Et motiv som i 1940-årene fengslet B. var mulattansikter. Dette resulterte i en serie med mulatthoder både i terrakotta og bronse. Slutten av 1940-årene betød et gjennombrudd for B. I 1947 var hun representert på Den officielle norske kunstudst. i København med Mulatthode (1945). Året etter deltok B. på utstilling Nordiska konstnärinnor i Sthm. med bronseskulpturene Mulattode (1945), Akt (1946) og Gammel dame (1946–47). B. benyttet materialer som gips, terrakotta, bronse, mineralitt og marmor. Ved siden av sin virksomhet som billedhugger har B. studert musikk både i Paris og Oslo.

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Torbjørn Alvsåker; Statens Kunstakademi, Oslo 1939; Det illegale Statens Kunstakademi, Oslo under Stinius Fredriksen og Per Palle Storm 1943–45; Académie de la Grande Chaumière, Paris, under Ossip Zadkine 1947.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Lengre utenlandsopphold i Paris 1947, hvor B. i tillegg til billedhuggerkunst også studerte musikk ved Konservatoriet; studiereise til Japan 1949.

Stillinger, medlemskap og verv

B. var tidligere medlem av Norsk Billedhuggerforening; Unge Kunstneres Samfunn; Bildende Kunstneres Styre; Viseformann i Bildende Kunstnerinners Forening; I 1950-årene arbeidet B. som lærer i modellering ved Studentenes Friundervisning.

Priser, premier og utmerkelser

2. premie i konkurransen om krigsminnesmerket på Nordstrand, Oslo, i 1946.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Harry Fetts private samling
  • Oslo Militære Samfund
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1940
  • Høstutstillingen, 1942
  • Høstutstillingen, 1945-1949
  • Høstutstillingen, 1951
  • Høstutstillingen, 1955
  • Høstutstillingen, 1960
  • Unge Kunstneres Samfunn jubileumsutstilling, 1946
  • Den officielle norske kunstudstilling, 1947
  • Nordiska konstnärinnor, 1948

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet
  • Oslo Kunstforening
  • Unge Kunstneres Samfunn

Litteratur

  • R. Revold, Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 434
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 28
  • Ø. Parmann, Norsk skulptur i femti år, Oslo, 1969, s. 137