Liv og virksomhet

K. debuterte på Høstutstillingen i 1907 med litografiet Kamp mellem Hunde og Ulve efter Johannes Fyt 1652 i Kunstmuseet uten å vekke oppmerksomhet. Det var først ved Høstutstillingen i 1910 at kunstkritikeren Jappe Nilssen i Dagbladet bemerket at hennes landskapsmaleri, Fra Savallen, vidnet om en forbausende modenhet og betydelige evner. K. malte akt, stilleben og interiører. Men det var med sine landskapsskildringer hun gjorde seg bemerket. Hønsegaarden (Høstutstillingen 1914) ble betegnet som en av utstillingens overraskelser. Motivet, som var hentet fra Danmark, viste en hønsegård ved siden av en gammel rød låve. Koloritten var forenklet, holdt i grønne, teglsteinsrøde og gråsorte toner, noe som gav en fin avstemt helhetsvirkning. Hennes senere arbeider preges av denne fargeholdning og et forenklet formuttrykk. Dette gav bildene både friskhet og en personlig karakter.

K. søkte stadig etter nye uttrykksformer. Bildene bærer preg av eksperimentering, og kvalitetsmessig er produksjonen noe ujevn. K. var uavhengig av tidens stilretninger, noe samtiden også bemerket. Med årene ble hennes koloritt mer nyansert; med større lysstyrke og mettede farger. Pola Gauguin uttalte i forbindelse med K.s separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1922 at bildenes formale verdier ikke hadde utviklet seg i samme grad. Komposisjonen var som oftest godt oppbygd, men detaljene svekket helheten. K.s beste arbeider ble malt under studieopphold i Frankrike, f.eks. Platanallé og Sydfransk klosterhage (begge 1921, Nasjonalgalleriet, Oslo). Grunnet alvorlig sykdom var K. fra 1922 lite produktiv.

Familierelasjoner

Datter av

  • Wennicke Kirstine Grove
  • Jacob Kielland, løytnant

Utdannelse

Den kgl. Tegneskole, Kristiania 1902–07 (litografi, aftenskole 1902–03); elev av Harriet Backers malerskole 1903–08; Statens Kunstakademi, Kristiania 1909–10; elev av Marie Vassilieff og Kees van Dongen, Paris 1913 og av Pedro Araujo, Paris 1920.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Finnes legat 1903–04; Hielmstierne Rosencrones legat 1916; Henrichsens legat 1919; Benneches legat; Studieopphold Frankrike 1913 og 1920–21; Danmark 1913–14.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Skiens Faste Galleri
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1907
  • Høstutstillingen, 1910-1911
  • Høstutstillingen, 1913-1915
  • Høstutstillingen, 1917
  • Høstutstillingen, 1920
  • Norska konstnärers arbeten, Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, Stockholm, 1904
  • De unges utstilling, Kristiania Kunstforening, 1911
  • Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
  • Juleutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1914
  • Juleutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1916-1917
  • San Francisco-utstilling, 1915
  • Sommerutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1915
  • Sommerutstilling, Kunstnerforbundet, Oslo, 1920
  • 80- og 90-årenes kunst, Kunstnerforbundet, Oslo, 1920
  • Landsutstilling, Trondheim, 1930
  • Raderklassen i 50 år, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1950
  • Statens Kunstakademi 60 år, Nasjonalgalleriet, Oslo, 1969

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1916
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1922

Litteratur

  • Norsk kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, s. 566
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 144
  • Revold, R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 76
  • Vollmer, H., Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Leipzig, 1956, bd. 3, s. 44
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 138
  • Mæhle, O., Streiftog og glimt fra Kunstnerforbundets første 50 år, Oslo, 1960, s. 38
  • Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst. Bergens Kunstforening ved 125-års-jubileet 1963, Bergen, 1963, register s. 160
  • Thue, O., Statens Kunstakademi 60 år, Oslo, 1969, s. 13, 44, katalog Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, Oslo, 1970, bd. 11, spalte 24
  • Aschehougs og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 6, s. 760
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 02.11.1910
  • Aftenposten, 22.05.1911
  • Aftenposten, 30.09.1913
  • Ring, B., i Urd, 06.06.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 21.06.1914
  • Tidens Tegn, 07.10.1914
  • Aftenposten, 28.10.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 16.10.1914
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 04.12.1914
  • Morgenbladet, 08.06.1915
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 08.06.1915
  • Morgenbladet, 05.10.1915
  • Aftenposten, 14.10.1915
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 14.10.1915
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 28.04.1916
  • Haug, K., i Aftenposten, 29.04.1916
  • Verdens Gang, 29.04.1916
  • Morgenbladet, 02.05.1916
  • Morgenbladet, 05.05.1916
  • Ukens Revy, 05.06.1916, (ill.)
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 14.12.1916
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 15.10.1917
  • Haug, K., i Aftenposten, 27.10.1917
  • Nilssen, Jappe, i Dagbladet, 11.10.1920
  • Tidens Tegn, 01.02.1922
  • Johnsen, B. Moss, i Morgenposten, 03.02.1922
  • Haug, K., i Aftenposten, 04.02.1922
  • Gauguin, Pola, i Tidens Tegn, 08.02.1922
  • Nationen, 09.02.1922