Liv og virksomhet

Skjønt han har utført skulpturer i tre og granitt, betrakter B. seg først og fremst som maler. Han benytter flere forskjellige teknikker, deriblant pastell, akvarell, monotypi og utsprengning, foruten tradisjonelt oljemaleri. Sine motiver henter han fra Vestlandsnaturen, som han skildrer i sterke farger og brede, kraftige strøk. Hans form er enkel og liketil. Av kunstneriske forbilder har han selv særlig fremhevet Cézanne.

Utdannelse

Elev av Nikolai Astrup 1927; Ole B. Eydes malerskole i Bergen 1943–45; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Karl Høgberg 1945–46; Kunstakademiet, København under Kresten Iversen 1946–49; tegnekurs hos Fritz Kramer.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Stipend fra Bildende Kunstneres Styre 1946; Studieopphold i København 1946–49.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Sogndal ungdomsskule, Sogndal

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Bergen, 1941
  • Bergen, 1947
  • Hammerlunds Kunsthandel, Oslo, 1945
  • Førde, 1947
  • Førde, 1977
  • Førde, 1979
  • Kunsthandler Paus Knudsen, Bergen, 1956
  • Oslo Kunstforening, 1965
  • Florø
  • Høyanger
  • Hermansverk
  • Måløy

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1946

Litteratur

  • Bergens Tidende, 02.05.1945
  • Aftenposten, 20.11.1945, (ill.)
  • Arbeiderbladet, 03.12.1945
  • Morgenavisen, 18.10.1956
  • Verdens Gang, 12.11.1965, (ill.)
  • Durban, A., i Morgenposten, 18.11.1965
  • Arbeiderbladet, 09.11.1965, (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 179
  • Firda, 03.07.1979, (ill.)