Liv og virksomhet

V. markerte seg som en dyktig og lovende billedhugger allerede under studieårene i Kristiania. Han debuterte på Høstutstillingen i 1912, og året etter vakte hans skulptur Barbarkvinnen (1913, Stavanger Faste Galleri) oppmerksomhet ved sin dristige form og sitt djerve uttrykk. V. arbeidet innenfor et naturalistisk formspråk. Fram til midten av 20-årene kunne skulpturene få en lett abstrahert, skissemessig utforming, som Bokseren (Otto von Porat 1920), preget av innflytelse fra Auguste Rodin. Som V.s hovedverk regnes portrettstatuen av Alexander Kielland (avduket i Stavanger 1928), utført etter konkurranse i 1917. Arbeidet med dette verket førte til at V. i 1922 brøt opp fra sin aktive tilværelse i Kristiania og flyttet hjem til Stavanger. Her møtte han liten forståelse, samt en rekke trivielle vanskeligheter. Etter hvert ble han bitter og innesluttet og mistet drivkraften til å skape. Etter avdukningen av Kielland-statuen, der han ikke ønsket å være tilstede, gikk det 6 - 7 år før han igjen tok opp sin kunst. I 1935 debuterte V. på Vestlandsutstillingen, og samme år vant han 4. premie i konkurransen om Garborg-statuen i Stavanger. På denne tiden valgte han fortrinnsvis trauste, slitte arbeidsfolk som sine modeller, som Arbeidsløs. Fra 1940 tok V. imot elever i sitt atelier. I undervisningen la han hovedvekt på det rent håndverksmessige, korrekt anatomi og naturtrohet. Mer moderne, formelle eksperimenter hadde han ingen sans for. V. fikk få større oppdrag, men i 1955 ble han bedt om å lage Fotballspilleren (1958), et minnesmerke over falne idrettsmenn. Samme dag verket ble sendt til støping døde V. i en trafikkulykke. V. delte skjebne med en rekke andre talentfulle provinskunstnere som etter en løfterik start stagnerte i lokalmiljøet av mangel på oppdrag, utfordringer og utviklingsmuligheter.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Asbjørn Vigrestad, snekker
  • Marie Håland

Utdannelse

Stavanger tekniske aftenskole under Håkon Storm 1903-06; Statens Kunstakademi, Kristiania under Chr. Krohg og Gunnar Utsond 1911-15.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Hielmstierne Rosencrones legat 1913; Houens legat 1914 og -15; Studiereise til København 1911; Malmö, Göteborg og København 1914; Danmark og Sverige 1956.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Bildende Kunstneres for. Stavanger 1947-57, formann 1949-55.

Priser, premier og utmerkelser

1. premie i konkurransen Alexander Kielland-statue Stavanger 1917; 1. premie i konkurransen utførelsen av Egebergs Ærespris for allsidig idrett 1919; 4. premie i konkurransen Arne Garborg-statue, Stavanger 1935.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Portrettbyste, Dr. J. C. Holm, Larvik (bronse 1915)
  • Portrettbyste Jon Tanke Sviland, Lagård gravlund, Stavanger (bronse 1915)
  • Alterutsmykning, Rjukan kirke (1915, brent 1965)
  • Statue, Alexander Kielland, Torget, Stavanger (bronse 1917-25 avduket 1928)
  • Portrettbyste, Overlege Axel Cappelen, sykehusparken, Stavanger (bronse 1934)
  • Portrettbyste Redaktør Chr. Oftedal, Stavanger Aftenblad (bronse 1955)
  • Barbarkvinnen, Børsparken, Kristiansand (1914, bronse begynnelsen av 1950-årene)
  • Gulldokka, Stavanger Aftenblad (1912, støpt i bronse 1955)
  • Fotballspilleren, Stavanger stadion (1958)
  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Stavanger Faste Galleri
  • Stavanger, Kristiansand og Strand kommuner

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Hå gamle prestegård, 1985

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1912-1916
  • Høstutstillingen, 1920-1922
  • Høstutstillingen, 1937
  • Høstutstillingen, 1949
  • Vestlandsutst., 1935-1936
  • Vestlandsutst., 1948
  • Vestlandsutst., 1955
  • De unges utst., 1913-1916
  • Jubileumsutstillingen i 1914, Kristiania
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1922
  • Vestlandsgruppen, 1938-1939

Portretter

  • Maleri utført av Marcelius Førland (olje 1915)
  • Maleri utført av Reidar Berge (olje 1957)

Litteratur

  • Stavanger 1814-1914, 1914, s. 250
  • Norsk kunsthistorie, 1927, bd. 2, register
  • Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, 1940, bd. 34, s. 359
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, 1944, s. 276 (ill.)
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, 1956, s. 274, 286 (ill.)
  • Norges billedkunst, 1953, bd. 2, s. 395–96 (ill.)
  • Norske portretter. Forfattere, 1956, register (ill.)
  • For den bildende kunst, 1963, s. 78
  • Profiler og paletter i Rogalands kunst, 1965, s. 230–33, 271–72 (ill.)
  • Ingebrigt Vik, 1967, s. 156
  • Norsk skulptur i femti år, 1969, register (ill.)
  • Kunst og Kultur register 1910-67, 1971, s. 256
  • Aschehougs konversasjonsleksikon, 1972, bd. 19, spalte 786
  • Dictionnaire critique et documentaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveures, 1976, bd. 10, s. 507
  • Rogaland. Bygd og by i Norge, 1979, register
  • Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, 1981, bd. 12, s. 448–49
  • i Norsk kunsthistorie, 1981, bd. 5, s. 371
  • Magnus Vigrestad (1887-1957), 1985
  • Ørebl., 21.02.1913
  • Verdens Gang, 10.05.1913
  • i Dagbladet, 15.06.1913
  • Aftenposten, 06.10.1914
  • Norske Intelligenssedler, 07.10.1914
  • i Verdens Gang, 16.10.1914
  • i Social-Demokraten, 21.10.1914
  • i Aftenposten, 28.10.1914
  • Stavanger Aftenblad, 20.08.1915
  • i Aftenposten, 06.06.1916
  • Stavangeren, 25.09.1917
  • Stavangeren, 29.09.1917
  • Stavangeren, 30.11.1917
  • Stavanger Aftenblad, 25.09.1917
  • Stavangeren, 27.09.1917
  • Aftenposten, 24.09.1920
  • i Dagbladet, 11.10.1920
  • Stavangeren, 22.07.1921
  • Stavanger Aftenblad, 03.02.1923
  • Aftenposten, 28.01.1924
  • Stavangeren, 07.05.1928
  • Stavangeren, 07.11.1935
  • Stavanger Avis, 06.01.1945, (ill.)
  • Fædrelandsvennen, 13.01.1951
  • Fædrelandsvennen, 26.01.1951
  • Sørlandet, 19.01.1951
  • Stavanger Aftenblad, 08.01.1955
  • Stavanger Aftenblad, 02.12.1957
  • Rogalands Avis, 06.10.1968
  • i Nationen julen, 1972, (ill.)