G. debuterte som maler på utstilling Illinois Artists Annual Exhibit ved Art Institute of Chicago 1935. Han arbeidet dengang innenfor et naturalistisk formspråk, påvirket av eldre mestre som han hadde lært å kjenne under studietiden i Chicago og München, bl.a. Rembrandt, El Greco og Goya. Ønsket om nærmere kjennskap til nyere europeisk malerkunst, kombinert med behov for mer viten og skolering, førte G. til Paris, Académie Moderne, i 1938. Hans malerier fra begynnelsen av 40-årene viser påvirkning fra fransk impresjonisme, Cézannes strenge krav til form og komposisjon, samt kubisme, formidlet noe mer moderat og forenklet gjennom hans lærere André Lhote og Roger de la Fresnaye. G. løsrev seg likevel ganske snart fra denne strenge geometriske oppbygging av billedflaten til fordel for rent maleriske skildringer av Vestlandsk natur og miljø. G.s koloritt er varm, rik og klangfull, komplementærfargene er alltid tilstede. I sine malerier legger han vekt på at flaten beholdes. G. er en rotfast Karmøy-bu, født, oppvokst og bosatt i Kopervik. Hans produksjon domineres av landskapsmalerier, naturskildringer fra nærmiljøet. Parallelt med landskapsmaleriene, viser G. stor interesse for portrettmaleri. En rekke portretter av barn og voksne er utført så vel for private som for offentlige institusjoner, særlig i Vest-Norge. Bl.a. har han malt alle styrerne ved Utgarden folkehøgskule i Kopervik fra 1906 og fram til 1976.