Liv og virksomhet

I 1953 etablerte K. eget verksted i Time på Jæren hvor han særlig baserte produksjonen på bruksgjenstander i begittet leirgods. I 1956 flyttet K. til Bærum hvor han drev et lite verksted ved Drammensveien. Året etter overtok han Kåre Fjeldsaas verksted i Munch skole på Blommenholm. Fra dette tidspunktet gikk K. over til å arbeide med gjenstander i steingods. Fra 1980 har han hatt eget verksted på Kolsås. K.s virkelige gjennombrudd som keramiker skjedde på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i 1959, og hans steingodsarbeider er senere blitt vist på en lang rekke utstillinger. De utmerker seg gjerne ved fint oppdreide og modellerte former. Den gråhvite glasuren, av mange betraktet som noe av et varemerke, bidrar ytterligere til å understreke gjenstandens form. I mange arbeider utnyttes kontrasten mellom glasert og uglasert skjerv. Etter hvert har dristigere fargekombinasjoner gjort seg gjeldende. K.s beste keramiske arbeider er preget av samspillet mellom enkle bruksformer og stillferdige, nesten anonyme glasur- og teksturvirkninger.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Anna Bakken
  • Hans Kvilstad

Gift med

  • 1951 med Inger Helene Søyland

Bosatt (pr 1982-1986)

Kolsås Bærum.

Utdannelse

Verkstedlære ved Ganns Potteri og Teglverk og ved Graverens Teglverk, Sandnes 1948–50; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Jacob Prytz og Jens von der Lippe 1950–53.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeid 1959; stipend fra Fondet for svensk-norsk samarbeid 1963; Statens garantiinntekt fra 1978; Studiereiser til Danmark og Sverige.

Stillinger, medlemskap og verv

Lærer i keramikkforming ved Vestfold husflidsskole; Medlem Foreningen Brukskunst fra 1956; medlem Norske kunsthåndverkere.

Priser, premier og utmerkelser

Gullmedalje på Den internasjonale keramikkutstilling, Praha 1962.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Keramikkrelieff, Lysaker skole, Bærum (1971)
  • Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
  • Syracuse University Museum New York
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Landesgewerbeamt Baden-Würtemberg

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Foreningen Brukskunsts høstmønstringer, Kunstnernes Hus, Oslo, 1957
  • Verdensutstillingen i Brussel, 1958
  • Formes Scandinaves, Paris, 1958
  • Vandreutstilling Sverige, 1959
  • Internasjonal keramikkutstilling, Gmunden, Østerrike, 1959
  • 12. Triennale, Milano, 1960
  • Scandinavian Arts & Crafts, New York, 1960
  • Norsk brukskunstutstilling, Kiel, 1961
  • Internasjonal keramikkutstilling, Tel Aviv, 1961
  • Skandinavisk kunsthåndverk, København, 1961
  • Vandreutstilling Australia, 1961
  • Norsk brukskunst, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1961
  • Norsk brukskunst, Lima, Peru, 1961
  • Internasjonal keramikkutstilling, Praha, 1962
  • Internasjonal keramikkutstilling, Faenza, Italia, 1963
  • Internasjonal kunsthåndverksutstilling, Stuttgart, 1963
  • Norsk brukskunst, Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen, 1966
  • Maihaugen, Lillehammer, 1969

Separatutstillinger

  • Gall. Hylla, Basarhallene i Oslo, 1981

Litteratur

  • Zahle, E. (Red.), Brukskunst i hjemmet, Oslo, 1961, s. 222 (ill.), 282
  • Bonytt, 1957, s. 107
  • Bonytt, 1959, s. 208, nr. 7–8 s. 24
  • Bonytt, 1960, s. 192__-;93
  • Bonytt, 1962, s. 239, nr. 7–8 s. 12
  • Bonytt, 1963, nr. 1–2 s. 44
  • Morgenbladet, 27.04.1959, Aviser
  • Morgenposten, 29.04.1959
  • Dagbladet, 08.09.1959
  • Morgenbladet, 28.01.1961
  • Asker og Bærums Budstikke, 03.09.1962
  • Asker og Bærums Budstikke, 17.06.1968
  • Asker og Bærums Budstikke, 11.12.1974
  • Asker og Bærums Budstikke, 02.05.1975