Liv og virksomhet

H. har konsekvent arbeidet i et nyromantisk formspråk. Hans tidligste arbeider var holdt i en mørk koloritt, og et gjennomgangstema var menneskets ubetydelighet i en mektig natur. Et sterkt engasjement i naturvernspørsmål har satt tydelige spor etter seg i H.s valg av motiver. H. har arbeidet videre i en figurativ stil der impulser fra 1970-årenes nyromantikk er blandet med lån fra forskjellige stilepoker. Motivene er øde natur, dyr, mytologiske emner og portretter. Hans beste arbeider er små portrettstudier holdt i en lys koloritt, malt med løs penselføring, og små intime naturstudier fra Vestfold. Mer selvstendig i forhold til sine kunsthistoriske forbilder er H. i grafikk og tegninger, der naturopplevelsen formidles mer spontant og direkte.

Familierelasjoner

Sønn av

  • Kristian Håland
  • Ruth Hals Olden

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Stavanger yrkesskole 1968–69; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo under Kåre M. Jonsborg 1969-71; Statens Kunstakademi, Oslo under Reidar Aulie, Knut Rose, Halvdan Ljøsne, Arne Malmedal, Per R. Olsen og Victor Lind 1971–78.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Reiser i Nederland, Polen, England og Tsjekkoslovakia.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Sandefjord Kunstforening

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1972
  • Høstutstillingen, Oslo, 1975
  • Høstutstillingen, Oslo, 1976
  • Høstutstillingen, Oslo, 1978
  • Vestfold Bildende Kunstneres sommerutst., 1977
  • Vestfold Bildende Kunstneres sommerutst., 1979
  • Vestfold Bildende Kunstneres sommerutst., 1980
  • Gall. Homansbyen, Oslo, 1980
  • Romantikk og realisme, Kunstnernes Hus, Oslo, 1982

Separatutstillinger

  • Tønsberg Kunstforening, 1974
  • Vestfoldbanken, Tønsberg, 1977
  • Sandefjord Kunstforening, 1978
  • Farsund Kunstforening, 1979
  • Valdres Kunstforening Fagernes, 1979
  • Harstad Kunstforening, 1979
  • Gall. Athene, Tønsberg, 1979
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Kongsberg Kunstforening, 1981
  • Norsk Skogbruksmuseum, Elverum, 1981
  • Drammen Kunstforening, 1981
  • Gall. Fokus, 1981
  • Skårer gård i Lørenskog, 1981
  • Skiens Kunstforening, 1982

Eget forfatterskap

  • Vi Menn, Oslo, 1974, nr. 47 (ill.)
  • Vi Menn, Oslo, 1976, nr. 7 (ill.)

Litteratur

  • Vestfold Arbeiderbladet, 17.01.1974, (ill.)
  • Tønsbergs Blad, 05.12.1977, (ill.)
  • Fotografi, Oslo, 1977, nr. 4 (ill.)
  • Rogalands Avis, 31.01.1978, (ill.)
  • Fædrelandsvennen, 26.10.1979
  • Farsund Avis, 27.10.1979, (ill.)
  • Villmarksliv, Oslo, 1979, nr. 3
  • Valdres, 12.02.1980, (ill.)
  • Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 06.05.1980
  • Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 14.05.1980
  • Tønsbergs Blad, 06.05.1980, (ill.)
  • Bjerke, Ø. Storm, i Vestfold Arbeiderbladet, 26.07.1980
  • Østlendingen, 04.04.1981, (ill.)
  • Glåmdalen, 07.04.1981, (ill.)
  • Laagendalsposten, 13.05.1981, (ill.)
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 30.05.1981, (ill.)
  • Verdens Gang, 14.09.1981, (ill.)
  • Fremtiden, 06.10.1981, (ill.)
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 06.10.1981, (ill.)
  • Drammens Tidende/Buskeruds Blad, 17.10.1981
  • Akershus Arbeiderbladet, 04.11.1981, (ill.)
  • Akershus Arbeiderbladet, 05.11.1981, (ill.)
  • Varden, 18.02.1982, (ill.)
  • Telemark Arbeiderbladet, 18.02.1982, (ill.)