Sine første bilder stilte N. ut i Tromsø under navnet Larsen Berg. Dette førte til støtte fra enkelte Tromsø-borgere til en reise til Kristiania. Senhøstes 1882 var N. med på å leie et stort atelier i "Pultosten" og ble korrigert av Chr. Krohg. I 1883 debuterte han på Høstutstillingen med Høst, Novembermorgen og Fjeldvæg. N. solgte og loddet ut bilder gjennom landets kunstforeninger bl.a. i Drammen, Kristiania, Trondheim og Tromsø. Hans motiver er hentet fra Bærum, Lier og andre østlandsbygder, men også fra traktene rundt Tromsø, hvor han var bosatt mot slutten av sitt liv. N. malte gjerne saftig grønne, men lite særpregede sommerbilder. Landskap. (1883, Nasjonalgalleriet, Oslo) viser likevel hans evne til å fange det interessante i tilsynelatende vanlige motiver. Han utførte også bybilder, figurmotiver og enkelte portretter (Carl Størmer, 1886). N. tilbrakte slutten av 80-årene i Tyskland og Paris, men sykdom førte til at han slo seg ned i hjembyen Tromsø. De siste årene levde han under svært enkle forhold. N. er omtalt under pseudonymet Haugård i Herman Colditz roman: Kjærka. Et Atelierinteriør, København 1888.