L. debuterte i 1934 med malerier preget av frodighet og sikker formsans. Senere fulgte en periode med sosialt engasjement som tydelig hemmet hennes uttrykkskraft. Under krigen fant hun tilbake til en naturlig myk og lyrisk tone i lyse og varme farger. Representative bilder fra 1946 er Sommer og Vinduet II samt et kraftig malt selvportrett. Etter noen år i Moskva viste hun også pasteller og tegninger av landskapsstudier og figurkomposisjoner. Hun brukte pastellkritt og lot streken dominere i bløte svingninger. Både streken og behandlingen av enkelte figurmotiver kunne minne om Edv. Munch. Ellers bar hennes billedkomposisjon preg av læreårene under Georg Jacobsen. I 1970 debuterte L. som tekstilkunstner med billedtepper i fri form med sterke fargekontraster og til dels kraftig plastisk virkning i materialbruken.
maler og
tekstilkunstner
Lizzi Getz Lange
Faktaboks
Lizzi Getz Lange
- Født
- 12. januar 1908, Kristiania
- Død
- 16. januar 1983, Oslo
Familierelasjoner
Datter av
- Ingeborg Margrete Jenssen
- Bernhard Getz
Gift med
- 1935-1970 med August Manthey Lange (f. 1907)
Utdannelse
- Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1925–27
- Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1927–29
- elev av Georg Jacobsen i flere perioder, først Paris og senere Oslo 1936–37
- Académie Scandinave, Paris ca. 1930
Stipender, reiser og utenlandsopphold
- Knut Hamsuns legat 1939
- Flere opphold Paris i 1930-årene
- reise Italia 1933
- opphold i Moskva i slutten av 1940-årene
Stillinger, medlemskap og verv
- Kunstanmelder i Friheten 1945
- Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
- Medlem Unge Kunstneres Samfunn 1938–58
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
- Billedteppe Statens lærerskole i husstell, Bærum
Illustrasjonsarbeider
- Lærebøker i musikk for barn, Tanum-Norli Forlaget A/S
Utstillinger
Separatutstillinger
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1934
- 1936
- Drammens Kunstforening, 1936
- Unge Kunstneres Samfunn, 1946
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
- Hamar Kunstforening, 1955
- Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
Kollektivutstillinger
- Høstutstillingen, 1935
- Høstutstillingen, 1939
- Høstutstillingen, 1945
- Høstutstillingen, 1949
- Woman Artists Exhibition, London, 1935
- Skisseutstilling Kunstnerforbundet, Oslo, 1939
Litteratur
- Dagbladet, 21.03.1946, (ill.)
- Dagbladet, 28.03.1946
- Stenstadvold, H., 01.04.1946
- Dagbladet, 25.01.1950, (ill.)
- Berg, i Dagbladet, 31.01.1950
- Moen, A., i Arbeiderbladet, 01.02.1950
- Johnsen B. Moss, i Morgenposten, 03.02.1950
- Michelet, J. F., i Morgenbladet, 07.02.1950
- Bonytt, 1950, hefte 5 s. XV
- Revold,R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 215
- Salicath, ø., i Hamar Stiftstidende, 12.02.1955
- Salicath, ø., i Hamar Stiftstidende, 17.02.1955
- Hamar Arbeiderblad, 14.02.1955
- Dagbladet, 18.09.1970
- Michelet, J. F., i Verdens Gang, 23.09.1970
- Durban, A., i Morgenposten, 24.09.1970
- Steen Johnsen,S., i Aftenposten, 25.09.1970
- Parmann, ø., i Morgenbladet, 26.09.1970
- Kyllingstad, S., i Nationen, 28.09.1970
- Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 218
- Kunst og Kultur, 1971, s. 56
Arkivalia
- Thorud, S., Den konstruktive skole, Universitetet i Oslo, 1977, Georg Jacobsens betydning for norsk kunstmagistergradsavhandling