Faktaboks

Lizzi Getz Lange
Født
12. januar 1908, Kristiania
Død
16. januar 1983, Oslo

L. debuterte i 1934 med malerier preget av frodighet og sikker formsans. Senere fulgte en periode med sosialt engasjement som tydelig hemmet hennes uttrykkskraft. Under krigen fant hun tilbake til en naturlig myk og lyrisk tone i lyse og varme farger. Representative bilder fra 1946 er Sommer og Vinduet II samt et kraftig malt selvportrett. Etter noen år i Moskva viste hun også pasteller og tegninger av landskapsstudier og figurkomposisjoner. Hun brukte pastellkritt og lot streken dominere i bløte svingninger. Både streken og behandlingen av enkelte figurmotiver kunne minne om Edv. Munch. Ellers bar hennes billedkomposisjon preg av læreårene under Georg Jacobsen. I 1970 debuterte L. som tekstilkunstner med billedtepper i fri form med sterke fargekontraster og til dels kraftig plastisk virkning i materialbruken.

Familierelasjoner

Datter av

  • Ingeborg Margrete Jenssen
  • Bernhard Getz

Gift med

  • 1935-1970 med August Manthey Lange (f. 1907)

Utdannelse

  • Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1925–27
  • Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1927–29
  • elev av Georg Jacobsen i flere perioder, først Paris og senere Oslo 1936–37
  • Académie Scandinave, Paris ca. 1930

Stipender, reiser og utenlandsopphold

  • Knut Hamsuns legat 1939
  • Flere opphold Paris i 1930-årene
  • reise Italia 1933
  • opphold i Moskva i slutten av 1940-årene

Stillinger, medlemskap og verv

  • Kunstanmelder i Friheten 1945
  • Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
  • Medlem Unge Kunstneres Samfunn 1938–58

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Billedteppe Statens lærerskole i husstell, Bærum

Illustrasjonsarbeider

  • Lærebøker i musikk for barn, Tanum-Norli Forlaget A/S

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1934
  • 1936
  • Drammens Kunstforening, 1936
  • Unge Kunstneres Samfunn, 1946
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1950
  • Hamar Kunstforening, 1955
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1970

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, 1935
  • Høstutstillingen, 1939
  • Høstutstillingen, 1945
  • Høstutstillingen, 1949
  • Woman Artists Exhibition, London, 1935
  • Skisseutstilling Kunstnerforbundet, Oslo, 1939

Litteratur

  • Dagbladet, 21.03.1946, (ill.)
  • Dagbladet, 28.03.1946
  • Stenstadvold, H., 01.04.1946
  • Dagbladet, 25.01.1950, (ill.)
  • Berg, i Dagbladet, 31.01.1950
  • Moen, A., i Arbeiderbladet, 01.02.1950
  • Johnsen B. Moss, i Morgenposten, 03.02.1950
  • Michelet, J. F., i Morgenbladet, 07.02.1950
  • Bonytt, 1950, hefte 5 s. XV
  • Revold,R., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1953, bd. 2, s. 215
  • Salicath, ø., i Hamar Stiftstidende, 12.02.1955
  • Salicath, ø., i Hamar Stiftstidende, 17.02.1955
  • Hamar Arbeiderblad, 14.02.1955
  • Dagbladet, 18.09.1970
  • Michelet, J. F., i Verdens Gang, 23.09.1970
  • Durban, A., i Morgenposten, 24.09.1970
  • Steen Johnsen,S., i Aftenposten, 25.09.1970
  • Parmann, ø., i Morgenbladet, 26.09.1970
  • Kyllingstad, S., i Nationen, 28.09.1970
  • Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 218
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 56

Arkivalia

  • Thorud, S., Den konstruktive skole, Universitetet i Oslo, 1977, Georg Jacobsens betydning for norsk kunstmagistergradsavhandling