Liv og virksomhet

Gjennom regn. 1969

Foss, Lillebet/BONO/Nasjonalmuseet. Gjengitt med tillatelse

F. debuterte med raderinger i Unge Kunstneres Samfund 1960, med tegninger samme sted 1961, med akvarell samme sted 1966, med maleri i Permanenten 1967 og med skulptur i Oslo Kunstforening 1972. Hennes største innsats ligger innen grafikk, tegning og skulptur. Med utgangspunkt i Chrix Dahls og Alexander Schultz' stillferdige naturalisme fordypet hun seg i motivkretsene dyr, portrett og landskap. Det kunstneriske mål har vært å la motivets egenart fremstå klarest mulig samtidig som en formal objektivitet beholdes. For å oppnå dette har F. anvendt forskjellige teknikker og former. Hennes tidlige arbeider er preget av forsiktig omrisstegning og stofflig overflatebehandling, særlig i dyrebildene. Etter en kort periode i 1960-årene med mer dekorativt preget komposisjon og stil, har hun fra slutten av 1960- og i 1970-årene arbeidet med kraftigere omriss og mer ekspresjonistisk tegning. Skulpturen har gjennomgått en lignende utvikling fra en forsiktig form til en kunstnerisk gjennomarbeidet syntese av kroppens bygning, bevegelse og overflate-særpreg. Dette fremgår særlig tydelig i hennes dyrefigurer i raku. Den vekt F. legger på den personlige innlevelse i motivenes egenart har medført at hun måtte utvikle et selvstendig naturalistisk formspråk som tildels ligger på siden av den alminnelige utvikling i etterkrigstidens norske kunst.

Familierelasjoner

Datter av

  • Kåre Foss
  • Elisabeth Knudsen

Bosatt (pr 1982-1986)

Oslo.

Utdannelse

Elev av Boris Taglitzsky ved Académie Julian, Paris 1948–49; Statens Håndverks- og Kunstindustriskole aftenskolen 1949–55, dagskolen våren 1951; elev av Chrix Dahl; Statens Kunstakademi, Oslo under Per Palle Storm 1951 og Alexander Schultz 1963–65; Kunstakad. under Johs Hendrix og Jan Vaesten 1960–61; Universitetstudier i anatomi 1949–50 og klassisk arkeologi i 1950-årene.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Belgisk statstipend 1960; Statens 3-årige arbeidstipend 1969–72; bulgarsk utvekslingstipend 1974-75; Reiser bl.a. i Frankrike 1948-49, 1979; Belgia 1960–61; Italia 1965; Tyrkia 1966, -79; Bulgaria 1974, -77, -78; Egypt 1975 og Hellas; Statens garantiinntekt fra 1977.

Stillinger, medlemskap og verv

Stemmerett Bildende Kunstneres Styre; Medlem Unge Kunstneres Samfund jury 1964.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet
  • Riksgalleriet
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Moss Faste Galleri
  • Norsk kulturråd
  • Norges Bank
  • Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
  • Sarpsborg Kunstforening
  • Seljord Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • John Giæver: Dyretråkk og fugletrekk på 74° nord, Oslo 1967
  • Omslag til Einar Molland: Opuscula patristica, Oslo 1970
  • Grafiske blad for Landslaget Kunst i Skolen, World Wildlife Fund, Nordisk Grafikkunion

Utstillinger

Separatutstillinger

  • Unge Kunstneres Samfund, 1960
  • Unge Kunstneres Samfund, 1963
  • Unge Kunstneres Samfund, 1966
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1967
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1970
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1978
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1980
  • Permanenten, 1967
  • Oslo Kunstforening, 1972
  • Galleri Tanum, Oslo, 1979

Kollektivutstillinger

  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1963-1966
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1968-1975
  • Statens årlige Kunstutstilling, Oslo, 1978
  • Nordisk Grafikkunion, Oslo, 1964

Eget forfatterskap

  • F. har skrevet en rekke artikler i dagspressen, bl.a. Verdens Gang, Aftenposten, Dagbladet, Morgenbladet, samt i Kunst og Kunstnere

Litteratur

  • Kunst og Kultur, 1961, s. 33 og 190
  • Kunst og Kultur, 1964, s. 58
  • Kunst og Kultur, 1966, s. 51, 189 og 190
  • Kunst og Kultur, 1967, s. 58 og 182
  • Kunst og Kultur, 1968, s. 31 og 192
  • Kunst og Kultur, 1969, s. 50
  • Kunst og Kultur, 1970, s. 66, 67 og 194
  • Kunst og Kultur, 1971, s. 60
  • Kunst og Kultur, 1972, s. 117 og 194
  • Kunst og Kultur, 1973, s. 128, 134 og 137
  • Kunst og Kultur, 1974, s. 118
  • Kunst og Kultur, 1975, s. 63 og 114
  • Kunst og Kultur, 1978, s. 185
  • Kunst, 1978, nr. 2, s. 33 (ill.)