Liv og virksomhet

H. oppnådde stor suksess med sine litografier i Norge og i utlandet før krigen. Form og motiver forandret seg lite i de årene hun var virksom. Hennes produksjon er sterkt romantisk preget. Menneskene sitter ensomt hensunket i tanker eller uttrykker henført bevegelse. Både figurer og landskap behandles svært summarisk. I portrettene utviklet hun derimot en nesten fotografisk realisme.

Familierelasjoner

Datter av

  • Engel Emil Herman Hellesen, lege
  • Marie Mejlænder, skuespiller

Utdannelse

Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1921–22; Statens Kunstakademi, Kristiania 1922–25.

Stipender, reiser og utenlandsopphold

Enkedronning Josephines legat 1922; Finnes legat 1922, -23; Henrichsens legat 1939; En rekke studiereiser i Europa; etter 1952 i perioder bosatt i Sverige.

Offentlige arbeider

Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:

  • Nasjonalgalleriet, Oslo
  • Stavanger Faste Galleri
  • British Museum London
  • Statens Museum for Kunst, København
  • Ateneum, Helsinki
  • Galleri Nazionale d'Arte Moderna, Roma
  • Bibliothèque Royale de Belgique, Brussel
  • Bibliothèque Nationale, Paris
  • New York Public Library
  • Oslo kommunes kunstsamlinger
  • Bodø Kunstforening

Illustrasjonsarbeider

  • Årsmappe Norsk Forening for Grafisk Kunst 1932

Utstillinger

Kollektivutstillinger

  • Høstutstillingen, Oslo, 1924
  • Høstutstillingen, Oslo, 1927
  • Høstutstillingen, Oslo, 1928
  • Høstutstillingen, Oslo, 1930-1940
  • Høstutstillingen, Oslo, 1950
  • Høstutstillingen, Oslo, 1962
  • Unge Kunstneres Samfunn Vårutst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1924
  • Vårutst. Oslo Kunstforening, 1924
  • Salon des Indépendants, Paris, 1926
  • Salon des Indépendants, Paris, 1929
  • Salon des Femmes Peintres, Paris, 1926
  • Salonen i Paris, 1927
  • Brooklyn Museum, 1929
  • The Art Institute of Chicago, 1931
  • Interskandinavisk grafisk kunst, Stockholm, 1931
  • Helsinki, 1931
  • Bildende kunstnerinners utst., Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1932
  • Royal Institute Galleries, London, 1932
  • Royal Institute Galleries, London, 1933
  • Stedelijk Museum, Amsterdam, 1933
  • Den norske utst., Riga, 1934
  • Verdensutst. i Paris, 1937
  • Norsk grafikkutst., Roma, 1937
  • Interskandinavisk grafisk kunst, København, 1937
  • Sort-hvitt utst., Nasjonalgalleriet, Oslo, 1938
  • Norsk Grafikkunion, Helsinki, 1939
  • Nordiske konstnärinnor, Stockholm, 1948
  • Nordisk grafik, Stockholm, 1960

Separatutstillinger

  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1928
  • Trondheim Kunstforening, 1942
  • Stavanger Kunstforening, 1943
  • Stavanger Kunstforening, 1944
  • Gal. de la Toison d'Or, Brussel, 1949
  • Haugesund Kunstforening, 1949
  • Kunstnernes Hus, Oslo, 1963

Litteratur

  • Sinding Larsen, K., Norsk grafikk i det tyvende århundre, Oslo, 1941, register
  • Deutsche Zeitung in Norwegen, 28.09.1943
  • Fritt Folk, 06.10.1943
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1944, s. 91 (ill.)
  • Stavanger Avis, 02.10.1944, (ill.)
  • Nationen, 27.01.1945, (ill.)
  • Haugesunds Dagblad, 10.05.1949, (ill.)
  • Lohne, A., i Sarpsborg Arbeiderblad, 07.10.1949, (ill.)
  • Nordkapp, 28.04.1950, (ill.)
  • Flønes, O, Grimelund, J. J., Trondhjems Kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, s. 232
  • Illustrert Norsk Kunstnerleksikon, Oslo, 1956, s. 97, 111 (ill.)
  • Svenskt konstnärslexikon, Malmö, 1957, bd. 3, s. 94
  • Durban, A., i Morgenposten, 24.04.1963
  • Malmanger, M., i Dagbladet, 25.04.1963
  • Ellingsen, S., i Vårt Land, 09.05.1963